آفتاب

ادعای وال استریت درباره دلیل اصلی آغاز مذاکرات هسته‌ای

ادعای وال استریت درباره دلیل اصلی آغاز مذاکرات هسته‌ای

وال استریت در مدت باقی مانده تا پایان مهلت مقرر برای رسیدن به توافق، مدعی شد که در سال۲۰۰۹ایران نامه ای محرمانه به آمریکا ارسال کرده و درخواست هایی را مطرح کرده که همین امر موجب آغاز گفتگوها شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وال استریت ژورنال در این گزارش می نویسد: در سال ۲۰۰۹ میلادی ایران نامه ای را بصورت محرمانه از طریق عمان برای دولت آمریکا ارسال کرده و در آن درخواست هایی را از دولت باراک اوباما مطرح کرده بود که همین نامه موجب آغاز مذاکرات هسته ای از سال ۲۰۱۳ شد. 

وال استریت از این نامه با عنوان «لیست آرزوهای ایران» یاد کرده و می نویسد: «درخواست هایی که ایران مطرح کرده بود شامل آزادی برخی از زندانیان ایرانی در بند آمریکا، صدور تعداد بیشتر ویزا برای دانشجویان ایرانی و در لیست سیاه قرار دادن گروه های مخالفی که با حکومت ایران دشمنی دارند، بود. 

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا در آن زمان به برخی از خواسته های ایران تن داده است از جمله کمک به آزادی چهار ایرانی که در آمریکا و انگلیس بازداشت شده بودند. این چهار نفر شامل دو نفر می شدند که متهم به قاچاق سلاح به ایران بودند، یک دیپلمات ارشد و یک دانشمند برجسته که متهم به صادارات غیرقانونی به ایران بود. 

این مبادلات در سال ۲۰۱۳ میلادی نهایتا منجر به پایه گذاری اولین مذاکره مستقیم ایران و آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ شد. مذاکراتی که در آن دیپلمات های فعلی و سابق آمریکایی حضور داشتند.

این مذاکرات از سه سال قبل در مسقط پایتخت عمان آغاز شدند و همچنان ادامه دارند تا شاید به نتیجه برسند و منجر به لغو تحریم های بین المللی ایران شوند. 

در همین رابطه «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می گوید: عمان نقشی کلیدی در فراهم کردن یک کانال (مسیر ارتباطی مخفی) میان ایران و ایالات متحده ایفا کرد؛ نقشی که منجر به پیاده سازی دیپلماسی در موضوع هسته ای شد.»

کد N872874

وبگردی