آفتاب

مدعیان منع اشاعه و هزینه‌های میلیاردی بروزرسانی زرادخانه‌های هسته‌ای

مدعیان منع اشاعه و هزینه‌های میلیاردی بروزرسانی زرادخانه‌های هسته‌ای

منع اشاعه هسته‌ای؛ بهانه‌ای برای بیش از یک دهه فشار بر کشوری که بارها اعلام کرده است به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و گزارش‌های دیده‌بان سازمان ملل (آژانس) نیز بارها صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای آن را تایید کرده است. اما بهانه‌جویان؛ 6 کشور به اصطلاح ابرقدرت که بیش‌ترین زرادخانه‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کشورهای مذاکره کننده با ایران که به 1+5 معروف هستند شامل؛ آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه همگی از جمله کشورهای مجهز به تسلیحات هسته‌ای هستند و با وجود تلاش‌های بین‌المللی در جهت خلع سلاح هسته‌ای، زرادخانه‌ هسته‌ای خود را به‌روزرسانی می‌کنند. آلمان نیز میزبان بخشی از تسلیحات هسته‌ای ناتو است.

بنا بر اعلام موسسه تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهلم در بین سال‌های 2010 تا 2015 هر چند تعداد کلاهک‌های هسته‌ای از 22 هزار و 600 به 15 هزار و 850 کلاهک کاهش یافته است، اما برنامه‌های گسترده طولانی مدت به‌روزرسانی تسلیحات هسته‌ای آمریکا و روسیه در مورد حدود 90 درصد از زرادخانه هسته‌ای این دو کشور ادامه داشته است؛ بنابراین با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای عاری‌سازی جهان از تسلیحات هسته‌ای، ادامه به‌روزرسانی زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه در واقع نشان‌دهنده کنار گذاشته نشدن تسلیحات هسته‌ای این دو کشور در آینده نزدیک است.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: سه کشور دیگر که دارای زرادخانه هسته‌ای هستند، یعنی چین (260 کلاهک)، فرانسه (300 کلاهک) و انگلیس (215 کلاهک) یا در حال گسترش سیستم‌های هسته‌ای جدید هستند یا این که اعلام کرده‌اند قصد انجام چنین کاری را دارند.

در همین رابطه معاون وزیر دفاع آمریکا در جمع سناتورهای آمریکایی با تاکید بر لزوم آغاز هرچه سریع‌تر به روزرسانی زرادخانه هسته‌ای این کشور از هزینه 1000 میلیارد دلاری اجرای آن ظرف 30 سال آینده خبر داد.

باب ورک در جلسه استماعی با موضوع بازدارندگی هسته‌ای آمریکا که در کمیته تسلیحاتی کنگره برگزار شد، گفت که آمریکا برای کارآمد نگهداشتن زرادخانه هسته‌ای خود و به روزرسانی آن برنامه گسترده‌ای را طرح‌ریزی کرده است که بنابر آن این کشور از سال 2021 به مدت 25 سال، سالانه 18 میلیارد دلار را صرف به روزرسانی تجهیزات هسته‌ای خود خواهد کرد.

او تصریح کرد: برنامه‌ای را برای به روزرسانی زرادخانه و تجهیزات هسته‌ای خود پایه‌ریزی کرده‌ایم که البته اجرای این طرح از لحاظ اقتصادی بسیار پرهزینه خواهد بود به طوری که بنابر تخمین‌های انجام شده اجرای آن از سال 2021 تا 2035 به طور متوسط سالانه حدود 18میلیارد دلار برای پنتاگون هزینه خواهد داشت.

اما این اقدام آمریکا در به‌روزرسانی تسلیحات هسته‌ای‌اش نه‌تنها تهدیدی برای امنیت جهانی است بلکه واهی بودن ادعای آمریکا در زمینه جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای و مخالفت با تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز برخی کشورها مانند ایران را نشان می‌دهد.

اما نکته دیگری که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد سکوت آژانس در قبال این به‌روزرسانی‌هاست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف است در راستای اجرای اصول ان.پی.تی با اشاعه و گسترش سلاح‌های هسته‌ای مقابله کند اما به‌نظر می‌رسد این نهاد بین‌المللی توان و اراده لازم برای مقابله با کشورهای مسلح به تسلیحات هسته‌ای را ندارد.

انتهای پیام

کد N872506

وبگردی