آفتاب
رئیس قوه قضاییه:

اصحاب قدرت و ثروت برای فشار به قوه قضاییه تلاش می‌کنند

اصحاب قدرت و ثروت برای فشار به قوه قضاییه تلاش می‌کنند

رئیس قوه قضاییه گفت:‌ اصحاب قدرت و ثروت برای فشار به قوه قضاییه تلاش می‌کنند، ولی بحمدالله مدیران و مسئولین دستگاه قضا در برابر فشارها استقامت کردند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله آملی‌لاریجانی طی سخنانی در همایش سراسری قوه قضاییه اظهار کرد: قوه قضاییه و سایر قوای کشور، فهم اختیاراتشان و فهم ساختارشان بستگی به فهم کل نظام جمهوری اسلامی دارد و به تعبیر دیگر فهم وظایف قوا در چارچوب فهم وظایف نظام است.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی نظامی از سنخ مردم سالاری است منتها مقید به مردم‌سالاری دینی است. جمهوری اسلامی نظام لیبرال دموکراسی نیست و اگرچه مقید به رای مردم است اما در چارچوب معنویات عمل می‌کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: بنیان نظام جمهوری اسلامی بر اساس تشریع خداوند است و در این جا مرز ما از لیبرال دموکراسی جدا می‌شود.

وی با بیان این که باید استقلال و اعمال و رفتار قوه قضاییه را در چارچوب مذکور ببینیم و فهم کنیم، افزود: این که هم اکنون در برخی از رسانه‌ها و حتی از سوی مدیران ما حرف‌هایی تکرار می‌شود که مربوط به ساختار لیبرال دموکراسی است حرف خطایی است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: حفظ استقلال قوه قضاییه که منصوص در قانون اساسی است لوازمی دارد. ما می‌دانیم اصحاب قدرت و ثروت برای فشار به قوه قضاییه تلاش می‌کنند ولی بحمدالله مدیران و مسئولین دستگاه قضا در برابر این فشارها استقامت داشته‌اند و نقش بسیار خوبی در مقابل این فشارها ایفا کرده‌اند.

وی گفت: توصیه من در این زمینه این بوده که باید پایمردی کرد و اگر کار عادلانه باشد خداوند کمک می‌کند و البته این به این معنا نیست که به طرف دیگر اجحاف کنیم.

وی با اشاره به وسعت حجم رسیدگی‌ها در مراجع قضایی گفت: مجموع پرونده‌هایی که در قوه قضاییه تشکیل شده قریب به 15 میلیون پرونده است که این وسعت عظیم نیروی زیادی را می‌طلبد. ما معتقدیم که این حجم پرونده و رسیدگی به آن افتخاری برای دستگاه قضایی است و هر چند زحمت زیادی دارد، اما این کثرت پرونده علامت این است که مردم به دستگاه قضایی امید دارند.

آملی‌لاریجانی گفت: در برخی از کشورها به ازای هر 100 هزار نفر 8 قاضی وجود دارد. در کشور ما این تعداد 8 تا 9 قاضی است و با این میزان امکانات رسیدگی به این حجم از پرونده برای ما افتخار است و به همین دلیل من از همکاران خود در دستگاه قضایی تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه باید به قوه قضاییه کمک شود تا وضعیت خود را بهبود بخشد، گفت:‌ این میزان از رسیدگی به پرونده‌ها کار مهمی است که دارد انجام می‌شود ولی قضات ما دارند فرسوده می‌شوند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تلاش دستگاه قضایی برای دسترسی آسان و همگانی به عدالت گفت: ما باید کاری کنیم که افراد بتوانند به آسانی و سهولت به دستگاه قضایی مراجعه کنند و توقع‌شان برای برقراری عدالت برآورده شود.

آملی‌لاریجانی جذب 4 هزار قاضی جدید و حرکت به سمت فناوری‌های نوین را تلاشی در جهت تحقق ارتقای قوه قضاییه دانست.

ادامه دارد ...

کد N871884

وبگردی