آفتاب

تلاش تونس برای فائق آمدن بر پیامدهای حمله تروریستی سوسه

تلاش تونس برای فائق آمدن بر پیامدهای حمله تروریستی سوسه

به دنبال حادثه تروریستی اخیر در شهر سوسه تونس کابینه این کشور در جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل یک کمیته تماس دائم با دولت را برای پیگیری تدابیر فوری در راستای مقابله با تروریسم اعلام کرد.

به دنبال حادثه تروریستی اخیر در شهر سوسه تونس کابینه این کشور در جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل یک کمیته تماس دائم با دولت را برای پیگیری تدابیر فوری در راستای مقابله با تروریسم اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، کابینه تونس به دنبال حمله مسلحانه داعش به هتلی در استان ساحلی «سوسه» که موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها گردشگر شد، جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل داده و تشکیل کمیته دائم تماس با دولت برای پیگیری تدابیر فوری را اعلام کرد.

حبیب الصید، نخست‌وزیر تونس به دنبال این حادثه دستور انجام تدابیر فوق‌العاده‌ای را داده است. از جمله فرا خواندن نیروهای ذخیره ارتش، بستن مساجد خارج از کنترل دولت و اقدامات دولتی علیه احزاب و جمعیت‌هایی که مخالف قوانین هستند.

کمال الجندوبی، عضو کمیته تماس با دولت گفت: ما در حالت آماده‌باش کامل قرار داریم و در حال حاضر تونس در وضعیت «جنگ علیه تروریسم» قرار دارد.

تحرکات سیاسی تونس به دنبال حمله داعش نیز شامل دیدارهای حبیب الصید با نمایندگان احزاب سیاسی برای گفت‌وگو درخصوص اوضاع کنونی تونس و تاکید بر اهمیت وحدت ملی در مقابله با تروریسم است.

در همین راستا الصید با رهبران تعدادی از احزاب سیاسی و نهادهای داخلی دیدار کرده و درخصوص بسیج ملی فراگیر برای مقابله با تروریسم و کمک به دستگاه‌های امنیتی و نظامی برای از بین بردن این پدیده بحث و گفت‌وگو کرد.

وی تاکید کرد: عملیات تروریستی که تعدادی از گردشگران را هدف قرار داد تنها موجب پافشاری دولت بر ادامه جنگ بی‌امان برای ریشه‌کن کردن تروریسم می‌شود.

الصید در این دیدار درخصوص طرح دولت برای مقابله با تروریسم که شامل "تقویت تدابیر و پیشگیری از تروریسم، خشکاندن منابع آن، تقویت تدابیر امنیتی، تحت پیگرد قرار دادن تروریست‌ها، مقابله با تعصب و تندروی و اجرای قانون می‌شود،" به بحث و گفت‌وگو نشست.

با این حال تصمیمات الصید با انتقادات برخی طرف‌ها و افراد مواجه شده است طوری که برخی می‌گویند چنین تدابیر تنها برای اطمینان بخشیدن به مردم است و اجرایی نمی‌شود.

همچنین راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه تونس نسبت به بکارگیری عملیات مسلحانه برای فشار آوردن بر آزادی‌ها یا از بین بردن محاسبات سیاسی هشدار داد و گفت که قانون باید برای همگان چه دینداران و چه بی‌دین‌ها اجرایی شود.

در همین حال و همزمان با تدابیر امنیتی اتخاذ شذه از سوی تونس برای مقابله با تروریسم، صدها گردشگر خارجی تونس را ترک کردند.

به گفته منابع بیش از 2 هزار گردشگر انگلیسی و 600 بلژیکی، 113 هلندی و 24 فرانسوی تونس را ترک کردند که می‌تواند به صنعت گردشگری این کشور آسیب بزند.

شرکت‌های انگلیسی چندین هواپیما را به فرودگاه «النفیضه» در نزدیکی شهر ساحلی سوسه فرستاده‌اند تا 2500 گردشگر انگلیسی را از این شهر خارج کنند.

انتهای پیام

کد N871455

وبگردی