آفتاب

یک مقام آمریکایی: ضرب‌الاجل واقعی نهم ژوییه است

یک مقام آمریکایی: ضرب‌الاجل واقعی نهم ژوییه است

مشاور امنیت ملی جو بایدن گفت که ضرب الاجل سیاسی واقعی برای حصول توافق هسته‌ای نهایی با ایران 9 ژوییه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کالین کال، مشاور امنیت ملی معاون رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که هم اکنون در وین - پایتخت اتریش در جریان است افزود: ضرب الاجل واقعی سیاسی برای حصول توافق نهایی با ایران 9 ژوییه (18 تیر) است ، نه پایان ماه جاری.

بر اساس گزارش شبکه خبری بلومبرگ، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید پیش از این گفته بود که تمرکز هم‌چنان روی 30 ژوئن قرار دارد اگر چه برای انجام یک سر تنظیمات ممکن است چند روز زمان بیش‌تر نیاز باشد. از این رو اظهارات کال اولین اعلام آمریکا مبنی بر این است که تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور به خود بیش از یک هفته زمان می‌دهد تا به توافق برسد.

کالین کال که علاوه بر این معاون مشاور باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در امور امنیت ملی محسوب می‌شود روز جمعه گفت که مذاکره کنندگان آمریکایی با این دورنما در حال رایزنی هستند که ممکن است مذاکرات‌شان تا 9 ژوییه (18 تیر) برای تکمیل توافق هسته‌ای به طول بینجامد. اگر آن‌ها بتوانند متن توافق را تا پیش از 9 ژوییه به کنگره تحویل بدهند، قانونگذاران فرصتی 30 روزه خواهند داشت تا آن را مورد بررسی قرار دهند،‌ در غیر این صورت مهلت بازبینی توافق 60 روز خواهد بود.

اما دولت آمریکا نمی‌خواهد به کنگره زمان زیاد برای بازبینی بدهد چون در این صورت اجرای توافق نیز با تاخیر مواجه خواهد شد. اگرچه به گفته کال همه این مسائل منوط به حصول یک توافق است.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: توافقی که بسیاری از قانونگذاران و رهبران خارجی به دنبال آن هستند یعنی توافقی که بر چیده شدن برنامه هسته‌ای ایران و پایان غنی‌سازی اورانیوم در ایران را در پی داشته باشد کاملا غیرواقع‌بینانه است.

او افزود:‌ من آن را توافق افسانه‌ای می‌دانم که بسیار خوشایند است اما ما هیچ راهی برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای نداریم.

مشاور امنیت ملی جو بایدن هم‌چنین تاکید کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران از دیگر مسائل مربوط به این کشور جدا است و آمریکا پیش از این نیز در دهه 1980 و 90 میلادی در رایزنی‌های منع اشاعه هسته‌ای با اتحادیه جماهیر شوروی چنین چیزی را تجربه کرده بود.

وی در پایان با اشاره به کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران پس از حصول یک توافق هسته‌ای یادآور شد تحریم‌های غیرهسته‌ای در جای خود باقی می‌مانند و برآورد ما این است که ایران بخش اعظم از سرمایه بلوک شده خود را که قرار است در توافق نهایی به آن دست پیدا کند صرف مسائل اقتصادی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا،‌ مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5‌ با حضور وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و هیأت‌های مذاکره کننده تمام کشورها هم‌اکنون در وین پایتخت اتریش در جریان است. این کشورها تا 10 تیر فرصت دارند تا به توافق جامع نهایی دست پیدا کنند.

ایران همواره تاکید می‌کند که برنامه هسته‌ای کشورمان ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.

انتهای پیام

کد N870952

وبگردی