آفتاب

قرار دادن دو تخت برای ترک الکل در مراکز درمانی اصفهان

قرار دادن دو تخت برای ترک الکل در مراکز درمانی اصفهان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یکی از فعالیت‌های جدیدی که برای نخستین بار در کشور انجام شده، قرار دادن دو تخت برای ترک اعتیاد به الکل در مراکز درمانی ترک اعتیاد است که متأسفانه آمار آن روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، غلامرضا اصغری امروز (شنبه) در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مواد مخدر، اظهار کرد: کشور ما به دلیل هم‌جواری با کشور افغانستان خطرات بیشتری در رابطه با آلودگی مواد مخدر دارد، زیرا این کشور باید مواد مخدر خود را از طریق ایران به کشورهای اروپایی ترانزیت کند.

وی افزود: هر ساله برای جلوگیری از آسیب‌های مخدر یا آسیب‌هایی که از طریق افغانستان به ما می‌رسد، باید میلیاردها تومان هزینه کنیم و تا کنون افراد بسیاری برای رسیدن به این هدف شهید شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان 11 کمیته دارد، گفت: کمیته درمان یکی از این کمیته‌ها است که در شهرستان‌ها نیز فعال و ریئس دانشگاه علوم پزشکی دبیر آن است.

اصغری اضافه کرد: در استان اصفهان 386 مرکز MMT برای درمان بیماران مواد مخدر وجود دارد که از این میزان 18 مرکز دولتی و دیگر مراکز خصوصی است.

وی ادامه داد: این مراکز 47 هزار بیمار را تحت پوشش قرار داده و برای درمان آنها متادول استفاده می‌کند که هزینه آن بالا است و سال گذشته رقمی نزدیک به شش میلیارد تومان هزینه داروی این بیماران بوده است.

دبیر کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه طبق آمار این ستاد 110 هزار معتاد در کل استان اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: از اواخر سال گذشته بیمه تأمین اجتماعی خدماتی را برای بیماران معتاد در نظر گرفته است که برای بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد بتوانند از دفترچه‌های بیمه خود استفاده کنند.

تاثیر متادول در درمان اعتیاد

اصغری با اشاره به اینکه برخی از بیماران معتاد به مواد مخدر به خاطر فقر نمی‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند و از این امر محروم می‌شوند، افزود: بیمه، تمام مخارج درمان را نمی‌پردازد، اما تا حد قابل توجهی از هزینه‌ها را برای یک دوره متقبل می‌شود.

وی اضافه کرد: در درمان معتادان 10 درصد آنها به زندگی عادی باز می‌گردند و 90 درصد از این بیماران بعد از طی یک دوره درمان اعتیاد خود را ادامه می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: یک معتاد بعد از دوره درمان نیاز به کمک روحی و روانی دارد و اجتماع می‌تواند تأثیر زیادی بر وی بگذارد. زیرا اگر این فرد از طریق شغل و روحیه حمایت نشود، به احتمال زیاد باز هم به اعتیاد برگردد و بحث روحی، روانی و اجتماعی برای زندگی سالم یک معتاد بسیار تأثیرگذار است.

اصغری در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده از قرص‌های متادول برای دوره‌های درمانی معتادان مناسب است یا خیر، گفت: اگر برای درمان به سمت متادول که دارویی به مراتب مناسب‌تر از مواد اعتیادآور خطرناک که در سطح بازار است نرویم، باعث می‌شود که معتاد باز هم به سوی مواد مخدر خطرناک برود و ما با این قرص آسیب‌هایی که به یک معتاد می‌رسد را کاهش می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه بسته به نوع اعتیاد به غیر از قرص متادول از قرص‌های دیگر نیز استفاده می‌شود، ادامه داد: عمده مصرف داروها از قرص متادول است زیرا عوارضی که در این قرص وجود دارد به مراتب کمتر و بهتر از مواد افیونی دیگر برای رهایی از اعتیاد است.

دو تخت برای ترک اعتیاد به الکل

اصغری درخصوص نظارت بر روی مراکز ترک اعتیاد، گفت: ماهانه حدود 50 بازدید از این 386 مرکز اعتیاد داریم و بسته به میزان شکایات این بازدیدها می‌تواند بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه اکثر مشکلات موجود در مراکز خصوصی ترک اعتیاد است، تصریح کرد: 90 مرکز ترک اعتیاد بدون مجوز فعالیت داشته‌اند که بیش از 50 درصد از آنها توانسته‌اند مجوز لازمه از بهزیستی و فرمانداری‌ها را بگیرند و دیگر مراکزی که نتوانستند مجوز بگیرند، پلمب شدند. در بیشتر این مراکز غیرمجاز با زور و روش‌های غیرمتعارف معتادان را مجبور به ترک می‌کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های جدیدی که برای اولین بار در کشور انجام شده، قرار دادن دو تخت برای ترک اعتیاد به الکل در مراکز درمانی اعتیاد است که متأسفانه آمار آن روز به روز در حال افزایش است.

اصغری به مرکز ماده 16 قلعه شور اشاره و اظهار کرد: در این مرکز 150 نفر از متجاهرین معتاد به تزریق مواد مخدر که می‌توانند چهره شهر را خراب کنند، به حکم قضایی از سطح شهر جمع آوری شده‌اند و از آنها به طور رایگان بین یک تا سه ماه نگهداری می‌شود.

زندان‌های خاصی برای فروشندگان مواد مخدر

وی با اشاره به اینکه به دستور قضایی زندان‌های خاصی برای فروشندگان مواد مخدر ساخته شده است، اضافه کرد: در حال حاضر یکی از این مراکز استان، حدود چهار هزار فروشنده مواد مخدر را در خود نگهداری می‌کند که بیشتر آنها معتاد هستند. در این مرکز درمانگاهی وجود دارد که با کمک روانپزشکان می‌خواهند فضای محدودی که این جمعیت زیاد در آن نگهداری می‌شوند را بازپروری کنند.

دبیر کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در مورد مراکز درمانی تخصصی بانوان، اظهار کرد: اگر داوطلبی در این حوزه داشته باشیم خارج از سرویس به او مجوز خواهیم داد زیرا در حال حاضر دو درمانگاه مخصوص بانوان در نجف‌آباد و اصفهان وجود دارد که زنان متجاهر نیز حضور دارند.

اصغری با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم مصرف تزریق مواد بین معتادان را به مصرف خوراکی تبدیل کنیم، ادامه داد: مصرف از طریق تزریق با خطرات زیادی مانند هپاتیت، HIV و انتقال دیگر ویروس‌ها مواجه است زیرا فردی که معتاد به مواد مخدر باشد، در کنار آن روابط غیر متعارف جنسی نیز برقرار می‌کند که همین باعث انتقال ویروس‌های خود به دیگران نیز خواهد شد و در آینده هزینه درمان آن بسیار گران خواهد بود.

شربت تریاک و کاهش اعتیاد

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در بحث پیشگیری از اعتیاد کمک بسزایی می‌تواند انجام دهد، اضافه کرد: این سازمان در شناسایی خانواده‌های معتاد برخی از دانش آموزان به ویژه دختر نقش بسزایی دارد و برای درمان روحی، روانی و آموزش‌های لازمه برنامه‌هایی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه استفاده از شربت تریاک چه میزان توانسته در روند کاهش اعتیاد تأثیرگذار باشد، گفت: در درمان اعتیاد استفاده از دارویی مطمئن برای کاهش اعتیاد به مواد افیونی که در سطح بازار وجود دارد، می‌تواند مؤثر باشد. ما می‌دانیم که شربت تریاک در یک محل مطمئن و با خلوص 100 درصد تولید می شود که حداقل می‌تواند آسیب‌های کمتری نسبت به دیگر مواد مخدر داشته باشد.

اصغری تصریح کرد: درمان معتادان به مواد مخدر صنعتی سخت‌تر از درمان معتادان به مواد مخدر سنتی مانند تریاک است. به طوری‌که در مراکز درمانی اعتیاد به کسانی که به مواد مخدر سنتی اعتیاد دارند تنها دارو می‌دهیم اما معتادانی که مواد افیونی صنعتی استفاده می‌کنند باید بستری شوند و برای بستری شدن تنها سه مرکز فارابی، مدرس و خورشید وجود دارد.

وی در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه ناس یک مخدر محسوب می‌شود یا خیر، افزود: میزان وابستگی به ناس از قلیان و سیگار بیشتر است اما از مواد افیونی مانند تریاک نیز کمتر است و بیشتر اتباع افاغنه از آن استفاده می‌کنند، اما مانند قلیان مخدر محسوب می‌شود.

دبیر کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در مورد استفاده قلیان در سطح شهر، تصریح کرد: حدود 30 سال است که بدترین برخوردها بر روی صادرکنندگان قاچاق مواد مخدری مانند تریاک وجود دارد اما تنها استفاده از برخورد جواب نمی‌دهد و باید فرهنگسازی و آموزش لازم نیز وجود داشته باشد. همچنین در مورد قلیان این موضوع صدق می‌کند و باید با آگاه سازی مردم مصرف قلیان را کاهش دهیم.

اصغری با بیان اینکه متاسفانه قلیان کشیدن در بین جوانان کلاس محسوب می‌شود، ادامه داد: قانون استفاده از قلیان را در مکان‌های بسته ممنوع کرده است اما مهم‌ترین کار برای کاهش مصرف آموزش است.

انتهای پیام

کد N870802

وبگردی