آفتاب
گزارش/

چرا داعش مسجد امام صادق(ع) کویت را برای انفجار انتخاب کرد

چرا داعش مسجد امام صادق(ع) کویت را برای انفجار انتخاب کرد

انفجار تروریستی در مسجد امام صادق(ع) از سوی داعش می تواند پیامی از سوی این گروه برای امیر این کشور داشته باشد تا با طرفداران وهابیت برخورد نکند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز جمعه به دنبال انفجاری تروریستی توسط گروه داعش در مسجد امام صادق(ع) کویت 27 نفر به شهادت رسیدند و 200 نفر نیز زخمی شدند.

عمق فاجعه تا آنجا بود که امیر کویت «صباح احمد جابر الصباح» شخصاً از محل انفجار بازدید کرد. همچنین نخست وزیر، رئیس مجلس و مسئولان مختلف کشور کویت نیز از محل حادثه تروریستی در مسجد امام صادق(ع) بازدید کردند.

رئیس پارلمان کویت نیز خواستار برگزاری نشست فوق العاده ای در این خصوص شد. این حمله از سوی کشورهای مختلف جهان نیز محکوم شد.

اما انتخاب این مسجد از سوی گروه تروریستی داعش دلایلی داشته است. اين مسجد در مرکز پايتخت کویت قرار دارد و مسجد بزرگي است كه عمدتاً پيروان خط اخباري شيعه كه اغلب كويتيها حساوي الاصل از عربهاي احساء هستند در آن نماز می گزارند.

 مدتي قبل هم شاهد انفجارهاي عربستان در آن منطقة بودیم. این مسجد در نزدیکی قصر امير كويت بنام قصر السيف واقع شده است؛ قصری که قصر اول حاكميت است.

یکی از دلایل انتخاب این مسجد از سوی داعش می تواند جمعیت زیاد نمازگزار در آن باشد. از سوی دیگر نیز باید توجه داشت که تدابیر امنیتی این مسجد ضعیف است.

انفجار این مسجد یک تبلیغات مناسب برای داعش است تا بتواند ترس و هراس را در میان مردم کویت ایجاد کند. با توجه به نزدیکی این مسجد به وزارت کشور کویت و قصر اصلی امیر کویت انفجار آن برای داعش می تواند برد تبلیغاتی خوبی هم باشد.

انفجار این مسجد می تواند پیامی برای آل صباح(خاندان حاکم در کویت) باشد که اولاً به طرفداران وهابیت در این کشور آسیبی وارد نسازد و از سوی دیگر محدودیتی برای امور مالی داعش به وجود نیاورد.

برای درک این موضوع توجه داشته باشیم که یک هفته قبل از انفجار مسجد امام صادق(ع) دولت کویت دستور داده بود تا کلیه کتابهای ابن تیمیه و وهابیت از کتابخانه ها و کتابفروشی ها جمع شوند و دولت این کتابها را ممنوع اعلام کرده بود.

البته اقدام انتحاری و تروریستی نسبت به مسجد امام صادق(ع) در کویت را می توان در یک گمانه زنی از حیث رقابت در ساختار قدرت این کشور نیز مورد بررسی قرار داد.

برخی در خاندان آل صباح هستند که مخالف امیر این کشور هستند. بعید نیست که جنگ قدرت در خاندان آل صباح منجر به این حمله تروریستی شده باشد.

برای فهم این موضوع باید توجه داشت که 3 هفته قبل از این انفجار در رابطه با جنگ قدرت در خاندان آل صباح چند نفر دستگیر شده بودند که این خبر از سوی منابع غیر رسمی تأیید شده است.

کد N870733

وبگردی