آفتاب
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی:

رهبر انقلاب مذاکرات را تعیین تکلیف کردند/ تمدید نتیجه‌ای ندارد

رهبر انقلاب مذاکرات را تعیین تکلیف کردند/ تمدید نتیجه‌ای ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به چارچوب‌های مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته ای، گفت:باتوجه به مشخص شدن چارچوب های مذاکره، تمدید مذاکرات هسته ای نتیجه ای نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، نوذر شفیعی در برنامه «رویداد» رادیو گفتگو، در پاسخ به این پرسش که آیا تحولات داخلی آمریکا بر مذاکرات تاثیرگذار است یا خیر، گفت: پدیده های سیاسی مستقیم و یا غیرمستقیم بر هم ارتباط دارند، اما تاثیر تصمیمات داخلی آمریکا بر مذاکرات کمرنگ خواهد بود؛ هر کشوری در چارچوب منافع ملی خود حرکت می‌کند و وقتی منافع متوازن می‌شود، فصل مشترکی برای انعقاد توافق خواهد بود.

وی افزود: برخی معتقدند در یک مذاکره یک طرف حداکثر منافع نسبی را می‌برد؛ مذاکراتی که طی ۱۹ ماه گذشته اتفاق افتاده، من را به عنوان یک نظاره‌گر گیج کرده بود، اما مقام معظم رهبری آنجایی که آمریکایی ها مذاکرات را دچار فراز و نشیب می‌کردند، تکلیف را مشخص کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در ادامه خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات را برشمرد و تصریح کرد: هم اینک صحنه بازی روشن است و تحت این شرایط، تمدید مذاکرات نتیجه ای ندارد؛ چون چارچوب ها مشخص شده است.

شیخ عطار: متحدین آمریکا دلسرد شده اند

در این برنامه همچنین، علیرضا شیخ عطار دیپلمات سابق کشورمان ضمن تحلیل آخرین دور مذاکرات هسته ای، به مشترکات این گفتگوها اشاره کرد و گفت: تیم ما با تشتت مواضع ۱+۵ و عدم صداقت آمریکا روبرو است و در این راستا تلاش می کند با استفاده از امکانات صحنه مذاکرات و شناخت سختی ها و دور زدن آن کار را پیش برد.

وی به دلسردی متحدین آمریکا اشاره کرد و افزود: در آخرین دور مذاکرات این کلیات صادق بود؛ ولی در جامعه داخلی آمریکا با افزایش بحران هایی نظیر کشتار در کلیسای کارولینای جنوبی، تیم مذاکره‌کننده آمریکایی روز به روز حمایت های داخلی را از دست می‌دهند.

شیخ عطار ادامه داد: آمریکایی ها چه نومحافظه کاران، چه جمهوریخواهان و دموکرات ها بدنبال این هستند تا از طریق بحث هسته ای بر جمهوری اسلامی فشار بیاورند؛ ولی تیم مذاکره‌کننده کشورمان بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری چارچوب ها را مشخص کرده اند.

وی دیدار مقام معظم رهبری با کارگزاران نظام را حاوی پیامی برای آمریکا دانست و اظهار داشت: بیانات ایشان علامتی روشن به آمریکا ارائه کرده که بدانند در ایران با وجود اختلاف نظرها، همه پشت سر تیم مذاکره کننده قرار دارند.

شیخ عطار با اشاره به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه توافق هسته ای مبتنی بر بیانیه لوزان خواهد بود، گفت: بیانیه هسته ای توافقنامه نیست؛ چراکه جزئیاتی در آن مشخص نشده و تفاسیر از این بیانیه مختلف و تفسیرهایی که امریکایی ها بدان اضافه کردند جای مسئله است. هم اینک تبعیض و نظریه فاشیسم روز به روز در آمریکا افزایش می یابد که بر رئیس جمهور این کشور اعمال فشار می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل هسته ای ادامه داد: بعد از پیام رهبری، امریکایی ها فهمیده اند که تیم ایران مواضع روشنی دارد و از سوی بالاترین مقام کشور مورد پشتیبانی هستند و بر همین اساس، تیم ایرانی محکم بر مواضع خود می‌ایستد.

شیخ عطار با نگاهی به اظهارات معاون وزیرخارجه روسیه که گفته بود ۹۰ درصد متن توافق تدوین شده است، اعلام کرد: شمار زیادی از پرانتزها حذف شده؛ اما میزان باقیمانده نیز برای منافع ملی طرف ها مهم است. حتی امروز دیدیم برخی نمایندگان مجلس آمریکا اعلام کردند تاریخ ۱۰ تیر در حقیقت ۱۸ تیر است. چراکه به این تاریخ، مدت زمان ارائه توافق از سوی اوباما به کنگره نیز اضافه می‌شود.

کد N870708

وبگردی