آفتاب

نخست وزیر جوان، پاشنه آشیل آتن می‌شود؟

نخست وزیر جوان، پاشنه آشیل آتن می‌شود؟

تنش میان دولت یونان و وام دهندگان بین المللی به اوج خود رسیده است. در فاصله چند ساعت تا نشست روز شنبه و حیاتی وزرای دارایی کشورهای عضو حوزه پولی یورو همه طرفها درگیر امیدوارند به توافق نهایی برسند. مردم یونان چشم به راه حل جدید نخست وزیر جوان دوخته اند.

 

 

 

به گزارش خبرآنلاین تنش میان دولت یونان و وام دهندگان بین المللی به اوج خود رسیده است. در فاصله چند ساعت تا نشست روز شنبه و حیاتی وزرای دارایی کشورهای عضو حوزه پولی یورو همه طرفها درگیر امیدوارند به توافق نهایی برسند.در این میان نخست وزیر جوان با ارئه راه حلی جدید می خواهدد اتن را از این بحران نجات دهد.

نخست وزیر آتن با پیشنهاد همه پرسی اعلام کرده است این تنها راه حل از فرار سقوط آتن است.

یورونیوز در گزارشی نوشته است: آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در تازه ترین تلاش خود روز جمعه با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان دیدار و گفتگو کرد.

آقای سیپراس گفت: «دمکراسی، اتحاد، برابری و احترام متقابل پایه های اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند. اتحادیه بر اساس تهدید و ضرب العجل شکل نگرفته است. در این برهه حساس نباید ارزش های خود را به خطر بیندازیم.»

وام دهندگان بین المللی در تازه ترین اقدام خود، یک پیشنهاد کمک مالی را به ارزش پانزده و نیم میلیارد یورو مطرح کردند. البته این امر منوط به پذیرش درخواست آنها و انجام اصلاحات ساختاری در یونان است.

از سوی دیگر ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا تعیین ضرب العجل برای آتن را رد می کند. او اظهار داشت: «برای یونان ضرب العجل تعیین نکردیم. انجام چنین کاری ضد اروپایی است. ما به این شیوع کار نمی کنیم. از سوی دیگر، گوش نکردن به دیگران هم ضد اروپایی است.»

گفته می شود در صورت شکست مذاکرات، گزینه خروج یونان از حوزه پولی یورو به شکل جدی مطرح خواهد شد.

افی کوستاکوستا، گزارشگر یورونیوز از بروکسل گفت: «کشورهای عضو حوزه پولی یورو و نهادها (نهادهای اروپایی و صندوق بین المللی پول) خواستار پذیرش تازه ترین پیشنهادهای خود توسط یونان هستند. بحث های فنی در بروکسل ادامه دارد و برخی از وزیران “یورو گروپ” هم خبر از احتمال ادامه مذاکرات تا روز یکشنبه می دهند.»

 

سیپراس: تکلیف یونان را مشخص خواهم کرد

در همین حال واحد مرکزی خبر در گزارشی نوشته است سیپراس همه پرسی را نجات یونان خوانده است.

الکساندر سیپراس، نخست‌ وزیر یونان روز شنبه گفت: درباره نتایج مذاکرات با طلبکاران بین‌المللی این کشور که در بروکسل انجام شد، اعلام همه‌پرسی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «مردم باید فارغ از هرگونه تهدیدی تصمیم بگیرند.»

 وی افزود: «همه‌پرسی روز 5 ژوئیه انجام خواهد شد.»

تروئیکای وام دهندگان بین المللی یونان شامل «بانک مرکزی اروپا»، «کمیسیون اروپا» و «صندوق بین المللی پول» روز جمعه در ازای موافقت آتن با فهرستی از اصلاحات ریاضت‌طلبانه بر مبنای یک توافق جدید میان دو طرف، طرح پیشنهادی کمک مالیِ 12 میلیارد یورویی (13 میلیارد و 400 میلیون دلاری) به یونان را به مدت پنج ماه تمدید کردند.


از دسامبر گذشته تاکنون، این سومین بار است که تروئیکایِ طلبکاران یونان، طرح بسته‌ی کمک مالی به یونان را تمدید می کند.
وام دهندگان از دولت سیپراس خواسته‌اند با اصلاحات کلیدی درباره مالیات بر ارزش افزوده (VAT) و حقوق بازنشستگی موافقت کند.

وام دهندگان همچنین در ازای تصویب اصلاحات مد نظر آنان در پارلمان یونان، به منظور جلوگیری از ناتوانی احتمالی آتن در پرداخت بدهی‌های خود به صندوق بین المللی پول،  یک میلیارد و هشت صد میلیون یورو ( دو میلیارد دلار) کمک فوری به آتن پیشنهاد کرده اند.

یونان در سال های 2010 و 2012 میلادی، پس از بحران بدهی در سال 2009 و در ازای اجرای تدابیر ریاضت طلبانه، در قالب دو بسته کمک مالی، در مجموع به ارزش دویست و چهل میلیارد یورو ( دویست و هفتاد و دو میلیارد دلار) از وام دهندگان خود دریافت کرد.

بر اساس شروط توافق نامه کمک مالی، یونان باید در پایان ماه جاری (ژوئن 2015) یک میلیارد و ششصد میلیون یورو (یک میلیارد و هفتصد و نود میلیون دلار) به صندوق بین المللی پول پرداخت کند.

این درحالی است که امکان ورشکستگی یونان و خروج آن از منطقه یورو در صورت عدم دستیابی به یک توافق تا پایان ماه ژوئن ، بیم و نگرانی هایی را بر انگیخته است.

52310

کد N870472

وبگردی