آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

مذاکرات توجیهی برای کم‌کاری‌ها / دولت نیازمند شوک است نه توافق

مذاکرات توجیهی برای کم‌کاری‌ها / دولت نیازمند شوک است نه توافق

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مذاکرات را توجیهی برای همه کم‌کاری‌های اقتصادی خواند گفت: دولت برای حل مشکلات کشور نیازمند یک شوک است، نه مذاکره.

محمد قسیم عثمانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تحریم‌ها قطعاً بر اقتصاد کشور تاثیرگذار بوده است، گفت: از روز اول می‌دانستیم که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است. اینکه بعضا ژست سیاسی می‌گیریم که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اثر نگذاشته، بیشتر مصرف خارجی دارد.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر همه چیز را تعطیل و معطل کنیم و با این استدلال که بگذاریم مذاکرات به نتیجه برسد، بعد شروع به کار کنیم، رفتار درستی نیست.

وی مذاکرات را توجیهی برای همه کم‌کاری‌ها و سستی‌ها در شرایط حاکم بر اقتصاد خواند و گفت: یکی از عوامل مشکلات اقتصادی، تحریم است اما عامل مطلق و ۱۰۰ درصد نیست. بخشی از این شرایط را سیاست‌های غلط دولت ها ایجاد کرده است.

عثمانی ادامه داد: تحریم‌ها موجب نشده است حجم نقدینگی تا این حد افزایش یابد، قبل از تحریم هم این اشتباهات اقتصادی وجود داشت.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از سیاست‌های پولی کشور از بحث مذاکرات و نفت فارغ‌ است. به عنوان مثال دولت تورم را کنترل کرده و به نظر ما در کنترل تورم موفق بوده است، اما دولت را در کنترل رکود موفق نمی‌دانیم چون شواهد و ظواهر نشان می‌دهد رکود همچنان بر بازار حاکم است؛ چه در بخش تولید و چه در بخش مسکن.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت برای حل مشکلات کشور نیازمند یک شوک است، نه مذاکره. دولت ناخودآگاه به این سمت رفته است که از نتیجه مذاکرات به عنوان یک شوک و محرک اقتصادی استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه این شوک را می‌توان قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات هم به روش‌های دیگر ایجاد کرد، گفت: جهت‌دهی تولید در صنایع کوچک یکی از راهکارهای شوک‌درمانی است. صنایع کوچک و متوسط ما به صنایع و فناوری‌های خارجی نیازمند نیستند و به راحتی می‌توانند اشتغال ایجاد کنند که نتیجه آن افزایش قدرت خرید مردم و رهایی از رکود است.

عثمانی، صنایع کوچک را زودبازده خواند و اظهار داشت: سرمایه‌گذاران کوچک به راحتی می‌توانند وارد این بازار شده و نیروی کار موجود را جذب کنند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل اقتصاد کشور با فعالیت بخش خصوصی حل می‌شود که برای فعال شدن آن باید سرمایه در گردش و تولیداتشان مورد حمایت قرار گیرد.

نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: فکر کنید هیچ مذاکره‌ای در کار نیست و اتفاق دیگری قرار نیست بیفتد، باید راهکاری با این نگاه برای حل مشکلات کشور پیدا کرد.

عثمانی، راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط را شوکی در اقتصاد کشور خواند و گفت: باید منابع مالی کشور در این بخش متمرکز شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: مُنکر توانمندی‌های آقای نعمت‌زاده نیستیم اما متاسفانه در زمان تصدی ایشان در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت شاهد اتفاق خاصی نبودیم.

کد N870466

وبگردی