آفتاب

افزایش بودجه نظامی اتحادیه اروپا در واکنش به حملات تروریستی داعش

افزایش بودجه نظامی اتحادیه اروپا در واکنش به حملات تروریستی داعش

اتحادیه اروپا که دیروز با هدف رسیدگی به بحران مالی یونان تشکیل جلسه داده بود در اقدامی قابل تأمل میزبان دبیرکل ناتو به عنوان یک واحد نظامی قدرتمند بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا دیروز جمعه از رهبران اروپایی خواست تا بودجه بیشتری را به امور نظامی – دفاعی کشورهایشان اختصاص دهند. وی این درخواست را با توجه به چالش های امنیتی موجود و در واکنش به حملات تروریستی مطرح کرد که روز گذشته منجر به کشته و زخمی شدن ۲۶۰ نفر در تونس، فرانسه و کویت شد.

اگرچه سایه بدهی های یونان و بحران مهاجرت از مسیر دریای مدیترانه بر نشست دیروز رهبران اتحادیه اروپا سنگینی می کرد،  بخش مهمی از این جلسه به تقویت صنایع نظامی اروپا و تثبیت جایگاه این قاره در عرصه مسایل امنیتی جهان اختصاص یافت.

در همین راستا، «ینس اشتولتنبرگ » دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز به جمع رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا پیوست تا درباره مسائلی صحبت کند که این قاره را در عصر جنگ های هیبریدی (ترکیبی)، تروریسم جهانی و حملات سایبری تهدید می کند.

وی در این باره گفت: اروپایی ها باید بودجه نظامی خود را افزایش دهند تا توانایی مقابله با تغییرات چشمگیری را داشته باشند که در عرصه امنیتی رخ می دهد.

بسیاری از کشورهای اروپایی درپی بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی، بودجه های نظامی خود را کاهش داده اند و این امر موجب نگرانی ناتو و آمریکا در زمینه افول توانمندی های نظامی اروپا شده است.

حضور استولتنبرگ در نشست اتحادیه اروپا گویای همکاری نزدیک این نهاد و ناتو در زمینه مبارزه با جنگ های هیبریدی (ترکیبی) است.

جنگ هیبریدی، که گاهی از آن با عنوان عملیات‌های پیچیده، جنگ‌های کوچک، و یا جنگ‌های نامنظم نیز یاد می‌شود، بیانگرِ به‌کارگیری ترکیبیِ قابلیت‌های نیروهای نظامی متعارف به شیوه‌ای پیچیده و هماهنگ‌ شده است. عاملان جنگ‌های هیبریدی در این چهارچوب، تاکتیک‌های نظامی و فن‌آوری را با هم ترکیب کرده و در روش‌هایی جدید و غیرمنتظره به ‌کار می‌گیرند. دامنه این تعریف مفاهیمی چون حملات سایبری، فشار اقتصادی، تبلیغات و استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی برای جذب تروریست را نیز در بر می گیرد.

کد N870236

وبگردی