آفتاب
گزارشی از هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای برای نگارش متن:

ظریف فردا در وین/وزیران اروپایی تا یکشنبه به مذاکرات ملحق می شوند

ظریف فردا در وین/وزیران اروپایی تا یکشنبه به مذاکرات ملحق می شوند

در ادامه هشتمین دور از مذاکرات هسته‌ای برای نگارش متن توافق، فردا وزیر خارجه کشورمان به تیم مذاکره کننده در وین ملحق می‌شود و بعد از دیدارهایی با هیات‌های اروپایی کار نگارش متن از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هشتمین و احتمالا آخرین دور مذاکرات هسته ای برای نگارش متن توافق جامع از روز چهارشنبه گذشته ۲۷ خردادماه با حضور سید عباس عراقچی ، مجید تخت روانچی و هلگا اشمید در وین آغاز شد.

معاونان و مدیران سیاسی شش کشور شرکت کننده در مذکرات هسته ای از روز گذشته در هتل کوبورگ وین محل برگزاری این گفتگوها حضور دارند و رایزنی های فشرده و متعدد میان کشورها به صورت دوجانبه و چند جانبه برگزار شده است که این دیدارها در روزهای آتی بصورت فشرده تر و مکرر برگزار خواهد شد.

برگزاری نشست معاونان و کارشناسان ایران و ۵+۱

بنابراین گزارش جلسات معاونین و کارشناسان ایران و ۵+۱ امروز از ساعت ۱۲:۳۰ به وقت ایران در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

عراقچی: مذاکرات کُند و سخت است

عراقچی در خصوص دیدارهای دوجانبه با هیات های معاونین وزرای خارجه دیگر کشورها که به وین آمده اند،گفت: جلسات مداوم دوجانبه و چندجانبه با این هیات ها برگزار می شود. درقسمت های حساس موضوع، خود آنها هم بعضا مواضع متفاوتی با هم دارند که هماهنگ شدنشان کار سختی است و باید جلسات هماهنگی بین خودشان برگزار شود. درمجموع، کار به سختی و به آهستگی به پیش می رود.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: نگارش،کار سختی است؛ بخصوص در این قسمت های آخر، بعضی از مشکلات عمده ای وجود دارد که هنوز مانع کار است ولی در جزییات و در بعضی از موارد عمومی پیشرفت های خوبی انجام شده است.

ظریف فردا به تیم مذاکره هسته ای می پیوندد

همچنین محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران نیز شنبه ۶ تیرماه وارد وین می شود و روزهای شنبه و یکشنبه ملاقات های دوجانبه ای بین وزرای خارجه و بعضا چند جانبه برگزار شود و بعد دوباره کار نگارش ادامه از سرگرفته خواهد شد.

ظریف: می رویم تا یک توافق بادوام و منصفانه را به دست آوریم

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در آستانه عزیمت به وین در صفحه توئیتر خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع مقامات و مسئولان کشوری و لشکری گفت: همانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند ایرانیها به دنبال یک توافق عزتمند هستند و زیاده خواهی را برنمی‌تابند.

وی تاکید کرد: ما به وین می‌رویم تا یک توافق بادوام و منصفانه را به دست آوریم.

حضور وزیران خارجه سه کشور اروپایی و موگرینی در مذاکرات

بنابراین گزارش ، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران گفت تاکنون علاوه بر ظریف و کری، وزیران خارجه سه کشور اروپایی و موگرینی برای حضور در وین در روزهای شنبه و یکشنبه اعلام آمادگی کرده اند.

قرار است فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه تا یکشنبه به وین برسند.

سفر وزیران خارجه روسیه و چین تا این زمان قطعی نیست

این منبع همچنین گفت که سفر وزیر خارجه روسیه تا این زمان قطعی نیست و از برنامه سفر وزیر خارجه چین هم اطلاعی در دست نیست.

بنابراین گزارش، دهم تیر ماه زمان پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است. توافقی که با تاکید مقامات سیاسی بلند پایه ایران و همچنین تیم مذاکره کننده هسته ای هم زمان با امضای آن باید تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین کنگره آمریکا بر علیه ایران لغو شود.

کد N869741

وبگردی