آفتاب

پرخاش نخست وزیر ایتالیا به طرح اتحادیه اروپا در خصوص مهاجرین

پرخاش نخست وزیر ایتالیا به طرح اتحادیه اروپا در خصوص مهاجرین

اقدام اتحادیه اروپا در مخالفت با طرح سهمیه بندی مهاجرین و پذیرش داوطلبانه آنها با واکنش تند نخست وزیر ایتالیا مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌رغم درخواست ایتالیا، پیشنهاد سهمیه‌بندی پناهجویان را نپذیرفتند و تنها در مورد پذیرش داوطلبانه آنها توافق کردند و این در حالی است که ایتالیا و یونان مقصد نخست پناهجویانی هستند که از مدیترانه به اروپا می‌رسند.

اما «ماتئو رنزی» نخست‌وزیر ایتالیا به شدت از این موضع‌گیری خشمگین شده و با صدایی بلند در نشست سران اتحادیه اروپا فریاد زده است: «اگر با پذیرش ۴۰ هزار پناهجو موافق نیستید شایسته نیست که خود را اروپایی بنامید.»

او خطاب به مخالفان پیشنهاد ایتالیا گفت: «اگر درک شما از ایده اروپای متحد این است، آن را برای خودتان نگه دارید. یا همبستگی نشان دهید یا وقت ما را هدر ندهید.»

البته این داد و فریاد بی‌نتیجه مانده است. رئیس‌ لهستانی شورای اتحادیه اروپا دونالد تاسک و صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل صبح امروز جمعه اعلام کردند که پناه‌جویان در طی دو سال آینده بر اساس پذیرش داوطلبانه جابه‌جا خواهند شد.

علاوه بر آن قرار است ۲۰ هزار پناهجوی خارج از اتحادیه اروپا نیز پذیرفته شوند؛ از جمله شماری از پناهجویان سوری که به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

 مرکل مسئله پناهجویان را چالشی بزرگ برای اروپا خواند و افزود که وظیفه بسیار سنگینی پیش روی اتحادیه اروپاست و کشورهای عضو این اتحادیه باید نشان دهد که آمادگی انجام آن را دارند یا خیر.

صدراعظم آلمان تصریح کرد که دیدگاه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این مورد بسیار متفاوت است.

جا‌به‌جایی پناهجویان که به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزینه‌ای موقت است، قرار است پایان تابستان آغاز شود.

کد N869599

وبگردی