آفتاب

ادامه بن‌بست در ارمنستان؛ معترضان خیابانی کوتاه نمی‌آیند

ادامه بن‌بست در ارمنستان؛ معترضان خیابانی کوتاه نمی‌آیند

در شرایطی که هزاران تن از معترضان در ارمنستان همچنان خیابان اصلی پایتخت را در محاصره گرفته‌اند، نخست‌وزیر ارمنستان با رد درخواست معترضان گفت که هیچ تغییری در موضع دولت برای لغو افزایش قیمت برق ایجاد نمی‌شود.

در شرایطی که هزاران تن از معترضان در ارمنستان همچنان خیابان اصلی پایتخت را در محاصره گرفته‌اند، نخست‌وزیر ارمنستان با رد درخواست معترضان گفت که هیچ تغییری در موضع دولت برای لغو افزایش قیمت برق ایجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعتراضات خیابانی در پایتخت ارمنستان در اعتراض به افزایش قیمت برق با حضور هزاران تن و به‌رغم اقدامات پلیس ضدشورش وارد پنجمین روز خود شده است.

معترضان در ایروان با حضور در خیابان‌ها سعی داشتند به سمت اقامتگاه سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان بروند که با اقدامات پلیس ضدشورش که با استفاده از آب پرفشار قصد متفرق کردن آنان را داشت، روبه‌رو شدند. با این حال پس از آن، معترضان به سرعت به خیابان‌ها بازگشتند و پلیس نیز دیگر در روند صلح‌آمیز اعتراضات مداخله‌ای نکرد.

با ادامه اعتراضات بر تعداد پلیس ضد شورش در خیابان‌ها افزوده می‌شود و افسران پلیس شانه به شانه یکدیگر ایستاده و مانع دسترسی معترضان به خیابان‌های مرکزی می‌شوند. با این حال معترضان اصلی‌ترین خیابان ایروان را تحت محاصره خود درآورده‌اند.

با موافقت نمایندگان معترضان برای مذاکره با رئیس‌جمهوری ارمنستان به نظر می‌رسید که بن‌بست رو به پایان باشد اما بعد از مذاکرات طولانی مخالفان نظر خود را تغییر دادند و سخنان نخست‌وزیر ارمنستان هم مزید بر علت شد. معاون رئیس پلیس ایروان اعلام کرد، 240 معترضی که روز سه‌شنبه بازداشت شده بودند همگی آزاد شدند.

ناآرامی‌ها در چند سال اخیر به مساله‌ای جدی برای ارمنستان بدل شده و نگرانی‌ها را نسبت به ثبات سیاسی این کشور برانگیخته است. ارمنستان میزبان یک پایگاه نظامی روسی است و بخشی از ائتلاف اقتصادی تحت نفوذ مسکو نیز محسوب می‌شود. کمپانی‌های روس کنترل برخی از دارایی‌ها و شرکت‌های اقتصادی در ارمنستان را برعهده دارند که بخش انرژی شامل آن است.

تظاهرت خیابانی در ایروان زمانی آغاز شد که دولت ارمنستان اعلام کرد نرخ استفاده از برق را به درخواست شرکت برق کشور افزایش می‌دهد. معترضان از دولت ایروان می‌خواهند تا در تصمیم خود مبنی بر افزایش 17 تا 22 درصدی برق مصرفی خانواده‌ها تجدیدنظر کند. برخی از معترضان همچنین خواهان استعفای سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان شدند.

در پی سخنان هویک آبراهامیان، نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه روز پنج‌شنبه کابینه کشورش مشخص شد که این ناآرامی قرار نیست به این سادگی پایان یابد. دولت به رغم ناآرامی در این کشور سابق اتحاد جماهیر شوروی حاضر به لغو برنامه افزایش قیمت برق نیستند.

نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به تجمع بیش از 10 هزار تن در پایتخت، این اعتراضات را مغایر قانون اساسی کشور خواند و از معترضان خواست تا مطیع دولت باشند. وی گفت که دولت می‌تواند کمک‌هایی را به خانواده‌های فقیر ارائه دهد.

انتهای پیام

کد N869324

وبگردی