آفتاب

واردات نفت چین از ایران کاهش یافت

واردات نفت چین از ایران کاهش یافت

واردات نفت خام چین از ایران در ماه می به پایین‌ترین سطح چهار ماه اخیر رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آمارهای رسمی گمرک چین حاکی از این است که واردات نفت خام این کشور از ایران در ماه می به پایین‌ترین سطح چهار ماه اخیر تنزل کرده است چرا که مجموع واردات نفت چین در دوران تعمیر پالایشگاههای این کشور دچار کاهش شده است.

صادرات نفت خام ایران به چین ماه گذشته دو میلیون و 200 هزار تن(518 هزار و 400 بشکه در روز) بود که نسبت به صادرات ماه آوریل که روزانه 707 هزار و 400 بشکه بود، 26.7 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 31.6 درصد کاهش یافته است.

انفجار در پالایشگاه دراگون آروماتیک در ماه آوریل که یک تولیدکننده مستقل مواد پتروشیمی در شرق چین است و بیشتر از میعانات گازی ایران استفاده می‌کند می‌تواند به کاهش واردات نفت چین از ایران در ماه می منجر شده باشد.

تحقیقات و پیش‌بینی‌های نفتی رویترز نشان می‌دهد که تازه‌ترین برآورد از واردات نفت چین از ایران در ماه می روزانه 593 هزار و 400 بشکه در روز بوده است.

این گروه انتظار دارد که واردات نفت از ایران در ماه ژوئن به روزانه 506 هزار و 100 بشکه در روز تنزل پیدا کند.

به نظر می‌رسد که در روزهای حول و حوش ضرب‌الاجل 30 ژوئن یک توافق هسته‌ای نهایی بین ایران و غرب در ازای لغو تحریم‌های ایران به امضا برسد که باعث خواهد شد ایران بتواند صادرات نفت خود را افزایش دهد.

ایران که زمانی دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان بود امیدوار است صادرات نفت خود را در صورت نهایی شدن توافق هسته‌ای روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد.

ایران در حال حاضر 40 میلیون بشکه نفت خام را در نفتکش‌های بزرگ روی دریا ذخیره کرده و در حال تدارک برای فروش این محموله‌ها پس از توافق هسته‌ای است.

چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران در پنج ماه نخست سال جاری 11 میلیون و 850 هزار بشکه (روزانه 573 هزار و 100 بشکه) نفت از ایران خریداری کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 11.4 درصد کاهش نشان می‌دهد اما همچنان بالاتر از متوسط واردات سال 2014 که روزانه 555 هزار بشکه بود، است.

شرکت‌های چینی قراردادهایی را برای واردات روزانه بیش از 600 هزار بشکه نفت از ایران امضا کرده‌اند که شامل یک قرارداد عرضه سالانه میعانات می‌شود.

مجموع واردات نفت خام چین در ماه می نسبت به دوره مشابه سال قبل 11 درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح از اکتبر 2013 تاکنون رسیده است.

واردات نفت چین از عربستان در ماه می با 18.1 درصد کاهش به روزانه 719 هزار و 100 بشکه در روز رسیده است در حالیکه وارد این کشور از روسیه 33 درصد افزایش یافته و به 923 هزار و 400 بشکه در روز رسیده و این امر چین را به بزرگ‌ترین مشتری نفت روسیه در ماه گذشته تبدیل می‌کند.

انتهای پیام

کد N869167

وبگردی