آفتاب

تداوم اختلافات راهبردی چین و آمریکا در پایان نشست سالانه دو کشور

تداوم اختلافات راهبردی چین و آمریکا در پایان نشست سالانه دو کشور

هفتمین دور از مذاکرات سالانه چین و آمریکا در زمینه های راهبردی و اقتصادی روز گذشته به پایان رسید و در این نشست، پکن رقیب غربی خود را به عدم مداخله در منازعات دریای چین جنوبی فراخواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، ایالات متحده آمریکا و چین روز گذشته بعد از سه روز مذاکرات فشرده گام های مثبتی را در بهبود روابط دو جانبه به ویژه در زمینه های اقتصادی برداشتند اما باز هم نتوانستند از عمق شکافی که در ابعاد امنیت سایبری و دریایی بین دو کشور وجود دارد بکاهند.

در این میان پکن موافقت خود را با تعدیل نرخ ارز، افزایش دسترسی به مؤسسات مالی خارجی و بهبود بازارهای سرمایه اعلام کرد. علاوه  بر این، دو کشور بر همکاری متقابل در زمینه هایی چون تغییرات اقلیمی، مسائل سیاسی ایران و کره شمالی و مبارزه با گروه های افراطی تاکید کردند.  

در پایان این نشست سه روزه، «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین بار دیگر تاکید کرد که دو کشور باید در زمینه های امنیت سایبری با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند.

 با این حال، اختلاف نظر بر سر حق مالکیت پکن در دریای چین جنوبی همچنان به قوت خود باقی است. جیه چی در این باره گفت: آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی از سوی دولت پکن تضمین می شود اما امیدواریم واشنگتن هم در این زمینه جانب بی طرفی را نگه دارد تا صلح و ثبات منطقه تضمین شود.

چین با کشورهایی مثل ویتنام و فیلیپین بر سر مالکیت بخش هایی از دریای چین جنوبی مشکل دارد و در این میان واشنگتن با جانبداری های مغرضانه خود اوضاع را آشفته می کند.

کد N868943

وبگردی