آفتاب

نماینده سازمان ملل: عقب‌نشینی گروه‌های مسلح لازمه آتش‌بس در یمن است

نماینده سازمان ملل: عقب‌نشینی گروه‌های مسلح لازمه آتش‌بس در یمن است

نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران یمن اعلام کرد، این سازمان ملل برای برقرار آتش‌بس بشردوستانه در این کشور تلاش می‌کند و لازمه این آتش‌بس عقب‌نشینی همه گروه‌های مسلح از شهر های بزرگ و تامین نظارت بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در جلسه غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارشی در باره اولین دور رایزنی‌های غیر مستقیم یمنی-یمنی ارائه کرد. این رایزنی‌ها 15 تا 19 ماه ژوئن در ژنو با میانجیگری سازمان ملل متحد برگزار شد.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد گفت: طرح پیشنهادی ما برای برقراری آتش‌بس در یمن مرتبط با عقب‌نشینی همه گروه‌های مسلح به خارج از شهر های بزرگ این کشور است.

این دیپلمات موریتانیایی در خصوص مذاکرات صلح هفته گذشته در ژنو که با شکست مواجه شد، گفت که در شرایط کنونی آتش‌بس یک اولویت است. وی ادامه داد: همه مسئول دستیابی به آتش‌بس هستند.

وی خواستار آن شد که آتش‌بس پیش از پایان ماه رمضان در هفدهم ژوئیه، برقرار شود. احمد گفت: در حالی‌ که ما به دنبال آتش‌بس پایدار و دراز مدت هستیم، از همه طرف‌های درگیری می‌خواهیم به درگیری‌های نظامی به خصوص در ماه مبارک رمضان پایان دهند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران یمن تصریح کرد: ما یک قدم با قحطی فاصله داریم. ما می‌خواهیم واقعا راهی برای کاهش درد و رنج مردم بیابیم.

این فرستاده سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد، حدود 80 درصد جمعیت یمن نیازمند کمک های بشر دوستانه هستند و یک میلیون نفر بر اثر درگیری‌ها آواره شده‌اند.

احمد با بیان این که هیچ راه حل نظامی برای این مناقشه وجود ندارد، گفت، به تلاش‌های خود برای دستیابی به آتش بس و بازگشت به مذاکرات سیاسی ادامه خواهد داد.

وی اظهار کرد: مذاکرات ژنو از اختلافات عمیق بین طرفین نزاع در یمن، پرده برداشت. البته اصل برگزاری نشست ژنو خود موفقیتی بود که در دو طرف نشانه‌هایی از تعامل سازنده نمایان شد. می‌توان با تمرکز بر زمینه‌ مشترکی که در حال شکل‌گیری است امیدوار به آتش‌بس و پایان فعالیت‌های جنگی بود.

احمد تصریح کرد: کشورهای همسایه، آمریکا، روسیه و حتی سازمان ملل سرپرستی هیچ مذاکراتی را بر عهده ندارند. مذاکرات باید به سرپرستی خود یمنی‌ها و مذاکرات یمنی-یمنی باشد و ما تنها زمینه چنین مذاکرات و توافق احتمالی‌ را فراهم می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N868561

وبگردی