آفتاب
با تکرار زیاده‌خواهی‌های قبلی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: توافق نهایی باید شامل راستی‌آزمایی تعهدات ایران باشد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: توافق نهایی باید شامل راستی‌آزمایی تعهدات ایران باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: هر توافق هسته‌ای باید دسترسی لازم بازرسان بین‌المللی برای راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهداتش را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: هر توافق هسته‌ای باید دسترسی لازم بازرسان بین‌المللی برای راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهداتش را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا برای تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران تحت فشار قرار دارد یا نه،‌ گفت: ما همچنان روی ضرب‌الأجل 30 ژوئن متمرکز هستیم و من از هیچ فشار خارجی روی دولت آمریکا برای تمدید این مذاکرات مطلع نیستم.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره احتمال تمدید مذاکرات، گفت: من درباره رایزنی‌های دیپلماتیک در اتاق مذاکره صحبت نمی‌کنم. اما همان طور که قبلاً گفتیم توافق خوب مهم‌تر از خود ضرب‌الأجل است.

کربی ادامه داد: ضرب‌الأجل‌ها برای این‌که کار پیش برود خوب هستند اما ما و دیگر مذاکره کنندگان روی 30 ژوئن تمرکز داریم.

وی تصریح کرد: ما همچنان خواهان دستیابی به یک توافق خوب هستیم و واضح است که یک توافق درست مهمتر از ضرب‌الأجل است. با این حال تمرکز ما روی پایان ماه جاری قرار دارد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کربی در پاسخ به اظهارات جدید باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا که گفته بود رئیس‌جمهور آمریکا باید از مذاکرات کنار برود مگر این‌که توافق نهایی دسترسی به هر کجا در هر زمان را فراهم کند،‌ گفت: ما به مردم آمریکا گفته‌ایم که هر توافقی باید دسترسی‌هایی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی آزمایی پایبندی ایران به توافقی که حاصل می‌شود لازم دارند را فراهم کند.

وی افزود: ما در حال حاضر در حال انجام مذاکره هستیم و من درباره جزئیات صحبت نمی‌کنم. اما همه طرف‌ها شامل هیأت ایرانی در لوزان توافق کرده‌اند که آژانس دسترسی لازم برای راستی آزمایی پایبندی به توافق را داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در واکنش به تصویب کلیات طرح هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی ایران، بیان کرد: این طرح نیازمند تصویب نهایی شورای نگهبان است. ما به ایران اجازه می‌دهیم تا کار خود را از طریق پروسه‌های قانونی‌اش مدیریت کند اما برای ما هیچ چیز درباره الزامات یک توافق نهایی تغییر نکرده است که شامل دسترسی و شفاف سازی است که خواسته‌های ما را تشکیل می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که اظهارنظرهای متفاوتی درباره مذاکرات هسته‌ای و حتی پس از حصول یک توافق وجود دارد، خاطرنشان کرد: واضح است که تاکنون نظرات مختلفی درباره مذاکرات وجود داشته و حتی پس از حصول یک توافق نیز ادامه خواهد داشت. اما تأکید می‌کنم که ما روی توافق نهایی و دستیابی به آن متمرکز هستیم. این توافق برای این‌که منافع امنیت ملی‌مان را تأمین کند باید توافقی خوب باشد و تمرکز ما روی این مسأله قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مجلس شورای اسلامی ایران روز سه‌شنبه طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن بازرسی از سایت‌های نظامی و گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای ایران ممنوع شده است.

غرب در خواسته‌ای زیاده‌خواهانه از ایران می‌خواهد تا امکان دسترسی بازرسان بین‌المللی به تأسیسات نظامی مورد درخواست آژانس و گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای را فراهم کند.

انتهای پیام

کد N867844

وبگردی