آفتاب

غرامت خواهی واشنگتن از تونس به خاطر حمله به سفارتش در سپتامبر 2012

غرامت خواهی واشنگتن از تونس به خاطر حمله به سفارتش در سپتامبر 2012

آمریکا از مسئولان تونس خواست تا در قبال خسارت‌هایی که در جریان حملات سپتامبر 2012 و در اعتراض به انتشار فیلمی در توهین به ساحت پیامبر اکرم (ص) به سفارت این کشور و مدرسه‌ای آمریکایی در تونس وارد شده غرامت 18 میلیون دلاری بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه الشروق گزارش داد که آمریکا از تونس خواسته است غرامتی به ارزش 8 / 12 میلیون دلار را به دلیل خسارت‌هایی که به سفارتخانه‌اش وارد شده و غرامت 4 / 5 میلیون دلاری را به دلیل خسارت‌ها به مدرسه‌ای آمریکایی بپردازد.

تظاهرکنندگان در سپتامبر 2012 و در دوره حکمرانی ائتلاف سه جانبه به ریاست حزب اسلامی "النهضه" به سفارتخانه آمریکا حمله کردند.

وزارت خارجه تونس نیز مکلف شده‌ است تا هماهنگی با آمریکا را در چارچوب یادداشت تفاهمی در مورد تعیین زمان نهایی پرداخت غرامت انجام دهد.

در این حمله که در 14 سپتامبر 2012 صورت گرفت گروهی از حامیان جریان سلفی تونس به دو ساختمان سفارت خانه و مدرسه آمریکایی یورش بردند و به وسایل آن آسیب رسانده و تعدادی از خودروها را آتش زدند که این کار را در اعتراض به فیلم موهن به اسلام در اینترنت انجام دادند.

واشنگتن پیشتر تصمیم دادگاه کیفری تونس برای تشدید مجازات برای تونسی متهم به این حمله را "پاسخی جدی" به این حمله توصیف کرده بود اما نسبت به کندی عملکرد دستگاه قضایی در خصوص این مساله اظهار تاسف کرد.

درگیر این پرونده 19 تن به صورت غیابی و یک تن به صورت حضوری محاکمه شدند.

انتهای پیام

کد N867823

وبگردی