آفتاب

واکنش آمریکا به خبر جاسوسی واشنگتن از روسای جمهوری فرانسه

واکنش آمریکا به خبر جاسوسی واشنگتن از روسای جمهوری فرانسه

شورای امنیت ملی آمریکا در واکننش به انتشار خبر جاسوسی این کشور از سه رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که در شرایط فعلی واکنشی به این موضوع ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، روز گذشته ویکی لیکس با انتشار اسنادی جدید از جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از «ژاک شیراک»، «نیکلا سارکوزی» و «فرانسوا اولاند» خبر داده بود. 

شورای امنیت ملی آمریکا پس از انتشار این اسناد، گفته است که واکنشی به ادعاهای مشخص امنیتی نشان نمی‌دهد.

این شورا به خبرنگاران گفته است «به طور عمومی ما دست به هیچ فعالیت مراقبتی امنیتی خارجی نمی‌زنیم، مگر اینکه هدفی مشخص و معتبر از نقطه نظر امنیت ملی وجود داشته باشد.»

در بیانیه‌ای که در عین حال از سوی جیمز کلاپر، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا، منتشر شده آمده است: «این موضوع هم در مورد شهروندان عادی صادق است و هم در مورد رهبران جهان».

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، هنوز واکنشی به اسناد منتشر شده نشان نداده است.

اما یک منبع خبری در دفتر اولاند به خبرگزاری فرانسه گفته است، وی امروز چهارشنبه در نشستی با رؤسای دفاعی و امنیتی فرانسه شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز از بخشی از اسناد منتشر شده نقل کرده است که برای نمونه سارکوزی (رئیس‌جمهور فرانسه از ۲۰۰۷-۲۰۱۲) موضوع آغاز مذاکرات صلح فلسطینیان و اسرائیل را، بدون حضور آمریکا در نظر گرفته بود. یا فرانسوا اولاند (رئیس‌جمهوری فعلی) در سال ۲۰۱۲، پیش از تازه‌ترین تنش‌ها بر سر قروض یونان و مطرح شدن احتمال خروج آن کشور از حوزه یورو، نگران این موضوع بوده است.

تازه‌ترین اسناد در حالی منتشر می‌شوند که پیشتر انتشار اسنادی در هفته‌نامه اشپیگل مبنی بر رصد تلفنی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا به تنش‌هایی در روابط واشنگتن و برلین انجامید.

در همان زمان انتشار اسنادی در مورد شنود اطلاعاتی از شهروندان کشورهایی مانند فرانسه، نیز مطرح شده بود. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، شخصا در پی انتشار آن موارد با اولاند و مرکل گفت‌و‌گو کرده بود.

بر اساس اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس، آمریکا از روسای جمهور و مقامات سرشناس اغلب کشورهای جهان از جمله برزیل جاسوسی کرده و تماس های تلفنی آنها را رصد کرده است. 

برای مثال آژانس اطلاعات ملی آمریکا دستگاهی در اختیار دارد که توسط آن فقط در یک ماه بیش از ۹ میلیون تماس تلفنی شهروندان آلمانی را رصد کرده بود.

کد N867576

وبگردی