آفتاب
گزارش خبری؛

صورت باغداری ایلام با«یاقوتی»سرخ نگه داشته شد/ غفلت ازتوسعه باغات

صورت باغداری ایلام با«یاقوتی»سرخ نگه داشته شد/ غفلت ازتوسعه باغات

ایلام - در حالی طی سالهای اخیر کشت درختان انگور به ویژه یاقوتی در استان ایلام رونق گرفته که این استان نیازمند توسعه باغات متنوع بوده و البته در این بین مسئله کم آبی در استان همچنان یک مسئله جدی است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام به واسطه کوهستانی بودن و وجود ۱۳ رودخانه دائمی محل مناسبی برای توسعه کشاورزی و باغداری است ولی متاسفانه هم اکنون شاید تنها نیمی از ظرفیت بخش کشاورزی در استان استفاده می شود.

یکی از مهمترین ظرفیهایی که در استان ایلام مورد غفلت قرار گرفته، مسئله توسعه باغات در استان ایلام است به طوریکه هم اکنون میزان تولید میوه در سطح استان بسیار پایین بوده و این در حالی است که کیفیت محصولات باغی در ایلام بسیار بالا است.

طبق بررسی های انجام شده هم اکنون شش هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت انوع باغات نظیر گردو، انگور، هلو، زردآلو، زیتون، توت فرنگی و ...اختصاص یافته و سالانه ۱۸ هزار تن انوع محصول باغی از این استان برداشت می شود.

توسعه باغات و تنوع محصولات باغی دو مسئله بسیار مهم در استان ایلام است که نیازمند توجه ویژه مسئولان و البته ایجاد طرحهای آبیاری با استفاده از سدها و رودخانه های دائمی استان است.

البته در این بین محصولات باغی نظیر انگور در تمام مناطق استان ایلام توسعه یافته است و خیلی از باغدارن به کشت این محصول اقدام می کنند چراکه با توجه به شرایط آب هوایی انگور تولیدی در ایلام از کیفیت بالایی برخوردار است.

اگر به روستاهای استان ایلام سفری داشته باشید، با باغات میوه ای مواجه می شویم که علاوه بر بحث تولید باعث رونق گردشگری شده است.

در روستای «حیدرآباد» میشخاص به دلیل کیفیت محصول زردآلو هر ساله جشن برداشت زردآلو به همت میراث فرهنگی استان ایلام برگزار شده که البته چند سالی است از این جشن خبری نست.

زردآلود، هلو و گردو سه محصول عمده در منطقه میشخاص به عنوان مهمترین منطقه استان ایلام در بحث باغداری است که هم اکنون مسئله کم آبی در این مناطق باعث کم شدن تولید محصولات شده است.

یکی دیگر از مهمترین مشکلات سطح استان ایلام این بوده که کم بودن تولید محصولات باغی باعث شده میوه در این استان گران تر از سایر استانهای کشور باشد چراکه محصولات باغی از نقاط دور دست وارد استان می شود.

ایلام نیازمند توسعه باغات است

عبدالرضا بازدار رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین نقاط ضعف در حوزه کشاورزی استان ایلام همین بحث باغات است که نیازمند توسعه است. یکی از مهمترین نقاط ضعف در حوزه کشاورزی استان ایلام همین بحث باغات بوده که نیازمند توسعه است.

وی افزود: افزایش تولید محصولات باغی با استفاده توسعه باغات و تنوع درختان یکی از مهمترین اولویتهای جهاد کشاورزی در استان ایلام است.

این مسئول بیان داشت: هم اکنون نقاط مختلف استان ایلام برای توسعه باغات مناسب هستند و طی یک برنامه حتی قصد داریم کاشت درخت زیتون و پسته را در استان ترویج دهیم.

وی افزود: این شهرستان به عنوان یکی از قطبهای اصلی کشاورزی استان ایلام به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه سیمره مستعد توسعه باغات است.

غلامی بیان داشت: یکی از مهمترین محصولات باغی در شهرستان دره شهر، لیوترش ماژین است که هم اکنون بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی این منطقه را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: عملیات برداشت انگور یاقوتی در سطح ۹۰ هکتار از باغات شهرستان آغاز شده که پیش بینی می شود امسال بیش از ۳۰۰ تن انگور یاقوتی مرغوب از باغات این حوزه به ارزش اقتصادی هفت میلیارد  و ۵۰۰ میلیون ریال تولید و برداشت شود که علاوه بر نیاز داخلی شهرستان مازاد محصول تولیدی به استانهای همجوار صادر می شود.

مسئله باغ در ایلام نیازمند برنامه ریزی جدی است

به نظر می رسد با توجه به اینکه ایلام از گذشته های بسیار دور شاهد رونق باغداری بوده و همچنین با وجود ظرفیتهای آبی در استان از جمله سدهای ایلام و سامان گرمسیری آن توسعه باغداری نیازمند توجه و برنامه ریزی جدی است.

مهمترین نکته در بحث باغات استان اول از همه توسعه کمی باغات است و بعد از آن باید دنبال کیفیت و تنوع محصولات بود.

هم اکنون بزرگترین مشکل باغات استان این است که به دلیل پراکندگی، آمار دقیق از میران تولید، سطح زیر کشت و ...در دسترس نیست و آمارهای مسئولان هم تقریبی است.

رونق باغداری در ایلام آنجا اهمیت پیدا می کند که این استان ایلام در حال حاضر با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو است که باعث شده سطح درآمد مردم بسیار پایین باشد که توسعه باغات در مناطق مختلف می تواند یک منبع درآمدی به اقتصاد خانوارهای استان به خصوص در روستاها اضافه کند.

کد N867557

وبگردی