آفتاب

بان کی مون خواهان حل و فصل صلح آمیز مناقشه ناگورنو ‌قره باغ

بان کی مون خواهان حل و فصل صلح آمیز مناقشه ناگورنو ‌قره باغ

دبیر کل سازمان ملل با اظهارنگرانی در خصوص نقض مکرر آتش بس در منطقه ناگورنو قره باغ تاکید کرد: راه حل نظامی برای این درگیری نه فقط برای طرفین آن بلکه برای کل منطقه ویران گر بوده و تبعاتی جدی به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آذربایجان، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، امروز (سه شنبه) پس از سخنرانی درنشست تابستانی مجمع پارلمانی شورای اروپا به پرسش‌های اعضای مجمع پاسخ داد.

سوینج فتحعلیووا، یکی از اعضای هیات جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا یادآور شد: به رغم چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل 20 درصد از اراضی آذربایجان در اشغال ارمنستان قرار دارد. وی پرسید سازمان ملل چه اقداماتی می‌تواند برای اجرای این قطعنامه‌ها توسط ارمنستان انجام دهد.

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: مناقشه ناگورنو ‌ قره باغ میان آذربایجان و ارمنستان تنها می‌تواند با تدابیر صلح آمیز حل و فصل شود.

بان کی مون گفت: من نسبت به نقض مکرر آتش بس میان دو کشور بسیار نگران هستم. ما شاهد هستیم که چه اتفاقی میان آذربایجان و ارمنستان می‌افتد ودو طرف هر روز متحمل تلفات می‌شوند. تنش‌ها میان دو کشور به تدریج در حال تشدید است. من از هر دو کشور تقاضا دارم تا به طور صلح آمیز این درگیری را حل وفصل کنند.

بان کی مون در ادامه گفت: راه حل نظامی برای این درگیری نه فقط برای طرفین آن بلکه برای کل منطقه ویران گر خواهد بود و تبعاتی جدی به همراه خواهد آورد.

گروه مینسک در سازمان امنیت و همکاری اروپا در حل وفصل این درگیری نقش دارد مساله اصلی در اینجا گفت‌وگو میان طرفین و تداوم تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل پایدار است.

انتهای پیام

کد N867246

وبگردی