آفتاب
نقوی حسينی در گفتگو با مهر ؛

مصوبه هسته‌ای مجلس كمك به دولت است/ دليل اشاره به شورای امنيت ملی

مصوبه هسته‌ای مجلس كمك به دولت است/ دليل اشاره به شورای امنيت ملی

عضو كميسيون امنيت ملی مجلس، با بيان اينكه طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‎‌ای برای كمك به دولت و تيم مذاكره‌كننده است، گفت: آوردن موضوع شورای عالی امنيت ملی در متن، برای طرف مقابل يك پيام دارد.

سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در ابتدای این نشست، آقای لاریجانی اشاره‌ای به تحولات منطقه و اتفاقات در حال وقوع داشت و گریزی هم به طرح هسته‌ای در دستور کار مجلس زد و اشاره کرد که چون در مجلس طرح‌های مختلفی در حوزه هسته‌ای مطرح بوده و باید تجمیع شده و یک طرح به صورت هماهنگ با تیم مذاکره‌کننده و شورای عالی امنیت ملی بیرون می‌آمد، بنابراین به این طرح فعلی رسیدیم.

وی افزود: تقاضاي تغییر دستور، کلیات و جزئیات این طرح با رای قاطعی تصویب شد و رئیس مجلس نیز در نشست غیرعلنی اشاره داشت که در شرایط فعلی و با توجه به ملاحظات موجود، این طرح تهیه شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش مجموع نمایندگان برای ایجاد اجماع و یکصدایی در ارتباط با این طرح، گفت: پس از شروع جلسه علنی، طرح «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران» طبق آیین‌نامه در دستور کار قرار گرفت و بر اساس اجماع نمایندگان، بنا بود که کسی در مخالفت و موافقت صحبت نکند و از پیشنهادها نیز چشم‌پوشی شود و با توجه به اینکه کلیات طرح با اکثریت قاطع رای آورده است، در جزئیات نیز اختلاف ایجاد نشود و با اکثریت قاطع تصویب شود تا یک صدا از مجلس شنیده شود، اما در هنگام رای‌گیری، نماینده دولت اصرار داشت و می‌گفت که ما مخالفیم و باید نظر خودمان را بگوییم.

نقوی حسینی درباره دليل مخالفت دولت تصریح کرد: دولت معتقد است که برخی از قسمت‌های این طرح ممکن است، دست و پای تیم مذاکره‌کننده را ببندد؛ در حالی که ما اصلاً چنین اعتقادی نداریم و این طرح را در راستای کمک به دولت و تیم مذاکره‌کننده می‌دانیم.

وی درباره دلیل لحن تند رئیس مجلس در واکنش به مخالفت مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز گفت: آقای انصاری به جایگاه هیات رئیسه رفته بود و اصرار داشت که ما باید نظرمان را بگوییم؛ آقای لاریجانی هم مخالفت دولت را اعلام كرد، اما همچنان آقای انصاری اصرار داشت که ما باید دلایل مخالفتمان را بگوییم و پاسخ آقای لاریجانی هم این بود که وقتی اينهمه صحبت كرده‌ايم تا به اين طرح رسيده‌ايم و مخالف و موافق طرح و کمیسیون هم صحبت نکرده‌اند، دیگر دلیلی ندارد که کسی صحبتی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در شرايطی كه آقای لاریجانی می‌داند که در مجلس نظرات مختلف و بعضاً تندی درباره این طرح وجود دارد و برخی‌ها معتقدند که این طرح باید کاملاً قاطع باشد، اما با وجود همه اينها رئیس مجلس با تلاش خود در بين نمايندگان اجماع ایجاد کرد، اما حالا دولت دَبه در می‌آورد و نمی‌پذیرفت.

نقوی حسینی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اصلاح چند باره طرح کمیسیون امنیت ملی، آیا پیش از این با نماینده دولت قرار گذاشته نبود که در صحن اعلام مخالفت نکند؟، اظهار داشت: حتما هماهنگی شده است؛ مجلس واقعاً طرح خود را رقیق کرده بود و حتی در جلسه امروز دو نوع مخالفت وجود داشت که یک بخش آن به دولت برمی‌گشت و یک جنس مخالفت دیگر هم در مجلس بود که معتقد بودند این طرح ضعیف است و باید خیلی محکم‌تر باشد؛ با وجود همه این دیدگاه‌ها برای اینکه اجماع ایجاد شود، چنین طرحی تهیه شده بود اما دولت زیر بار آن نمی‌رفت.

وی ادامه داد: دولت دنبال مبسوط‌ الید بودن است و می‌خواهد به هر شکلی که تمایل دارد کار را پیش ببرد، اما مجلس هم معتقد است که باید نقش قانونی خود را ایفا کند.

دليل آوردن «شورای عالی امنيت ملی» در متن مصوبه مجلس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره دلیل قید کردن نام و جایگاه شورای عالی امنیت ملی در این مصوبه مجلس، با وجود آنکه مصوبات شورا پس از تائید رهبری برای همه از جمله مجلس لازم‌الاجرا است، اظهار داشت: این مساله پیام داشت و این پیام هم از این قرار بود که طرف‌های مقابل مذاکره‌کننده بفهمند که ما بر روی این مساله اجماع داریم و هماهنگ هستیم؛ چون پرونده هسته‌ای را شورای عالی امنیت ملی دنبال می‌کند و این مصوبه مجلس نیز مغایرتی با آن ندارد.

نقوی حسینی درباره واکنش احتمالی طرف‌های غربی به این مصوبه مجلس شورای اسلامی نيز گفت: با این مصوبه، طرف مقابل ما دیگر نمی‌تواند هیچ بهانه‌ای بگیرد؛ آنها سعی می‌کنند این مصوبه را مانع مذاکرات وانمود کنند، در حالی که اصلاً نمی‌توانند به دنبال بهانه باشند، چرا که اولاً در ابتدا کنگره آمریکا چنین مصوبه‌ای داشته، ثانیاً موارد قيد شده در طرح مجلس قبلا نیز بارها به عنوان خطوط قرمز، اعلام و مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین آنها نمی‌توانند این مساله را بهانه کنند.

وي خاطرنشان كرد: هر چند که آمریکایی‌ها اظهارنظرهایی در این رابطه کرده‌اند، اما این برای ما مهم نیست و ما معتقدیم این مصوبه می‌تواند، پشتیبان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باشد.

کد N867028

وبگردی