آفتاب

برندگان اولین جایزه نلسون ماندلا مشخص شدند

برندگان اولین جایزه نلسون ماندلا مشخص شدند

رئیس‌جمهوری سابق چپگرای پرتغال و یک چشم‌پزشک نامیبیایی توانستند اولین "جایزه نلسون ماندلای سازمان ملل" را به دلیل تلاش برای بهبود وضعیت انسانی به خود اختصاص دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال گذشته تصمیم گرفت تا این جایزه برای احترام به میراث نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و به دلیل کارهای وی در راستای سازش و گذار سیاسی صلح‌آمیز به عنوان اولین رئیس‌جمهوری سیاهپوست آفریقای جنوبی اختصاص یابد.

اولین جایزه نلسون ماندلا به «خورخه سامپایو» رئیس‌جمهور سابق چپگرای پرتغال رسید که 75 سال سن دارد. علت اهدای این جایزه، تلاش‌های وی به عنوان یک حامی همیشگی دموکراسی پرتغال از زمان فعالیت‌های دانشجویی در دهه 1970 و در دوران «انقلاب سرخ» و سپس به عنوان یک سیاستمدار بوده است. سامپایو از 1996 تا 2006 به عنوان رئیس‌جمهور فعالیت کرد و علاوه بر فعالیت بر روی وجهه مدرن و دموکراتیک پرتغال، از اتحاد و همبستگی اروپایی و نظارت بر تحویل ماکائو به چین حمایت کرد.

این جایزه همچنین به دکتر چشم‌پزشک «هلنا اندوم» (Helena Ndume) از نامیبیا تعلق گرفت. اندوم رئیس چشم‌پزشکی در «بیمارستان مرکزی ویندهوک» است و توانست با انجام جراحی‌های رایگان بر روی افرادی که از نابینایی، نزدیک‌بینی و آب‌مروارید رنج می‌بردند، به مردم خدمت کند. وی تحصیلکرده آلمان است و در آنگولا نیز کمپ‌های چشم‌پزشکی دایر کرده است و با سازمان‌های بین‌المللی همکاری می‌کند تا جراحی چشم را به این کشور فقیر بیاورد.

این جوایز طی مراسمی رسمی در سازمان ملل در 24 ژوئیه (دوم مرداد) اهدا می‌شود.

انتهای پیام

کد N866854

وبگردی