آفتاب

تمدید حالت فوق‌العاده در آمریکا به دلیل تداوم برنامه اتمی کره‌شمالی

تمدید حالت فوق‌العاده در آمریکا به دلیل تداوم برنامه اتمی کره‌شمالی

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد، حالت فوق العاده به خاطر تداوم برنامه اتمی کره شمالی که تهدید علیه منافع آمریکا محسوب می‌شود، تمدید شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در سال 2003، کره شمالی به مذاکرات برای خلع سلاح اتمی با حضور آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و چین پیوست.

مذاکره این گروه شش جانبه در 2009 بدون نتیجه به بن بست رسید زمانی که پیونگ یانگ، دومین سلاح اتمی خود را آزمایش کرد و این مذاکرات از آن زمان تاکنون در حالت تعلیق به سر می‌برد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در این بیانیه مطبوعاتی گفت: من به مدت یکسال دیگر حالت فوق العاده را در واکنش به تداوم برنامه‌های اتمی کره شمالی تمدید می‌کنم. موجودیت و خطر گسترش تسلیحات اتمی یک خطر و تهدید علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکاست.

این بیانیه دولت آمریکا را قادر می‌سازد تا تحریم‌های اقتصادی علیه کره شمالی را به خاطر فعالیت‌های اتمی‌اش، نقض حقوق بشر، حملات سایبری و اقدامات نظامی که بی‌ثبات کننده شبه جزیره کره و به خطر انداختن نیروهای مسلح آمریکا، متحدانش و شرکای تجاری منطقه است، تمدید کند.

پیونگ یانگ در 2005 و پیش از آزمایش نخستین سلاح اتمی در 2006 خود را یک قدرت اتمی خواند.

کره شمالی به خطر انجام این آزمایشات از 2006 هدف تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N866617

وبگردی