آفتاب
یک کارشناس:

استفاده از چشمه‌های معدنی اردبیل مورد توجه قرار گیرد

استفاده از چشمه‌های معدنی اردبیل مورد توجه قرار گیرد

کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک و دکترای مطالعات رسانه گفت: استفاده صنعت و گردشگری از آب‌های معدنی استان اردبیل می‌تواند شش برابر ارزان تر از سد و شبکه و سایر پروژه‌های بزرگ تمام شود.

تورج مهدیزاده، ‌در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل گفت: طی تحقیقات شش ساله تا سال 1380 موفق به معرفی بیش از 100 چشمه آب معدنی استان اردبیل شدم که پنج چشمه آن قابلیت ثبت جهانی دارد.

وی تصریح کرد: پیش از این تحقیق، فقط 20 آب معدنی شناخته شده بود، درحالی که در سال 82 با مطرح شدن نتایج این تحقیقات در جلسات آمایش استان مورد تشویق مشاور مربوطه و معاون عمرانی استاندار قرار گرفتم و بخشی از یافته‌های خود را در جلد اول کتاب "درمان با آب‌های معدنی با نگاهی به خواص فیزیکی و شیمیایی صد چشمه اردبیل" منتشر کردم و در زمان کمی 3000 نسخه از آن به فروش رفت.

وی اضافه کرد: با چاپ این کتاب چشمه‌های استان اردبیل مورد توجه سرمایه گذاران بسیاری قرار گرفت. دراین کتاب نتایج آزمایش‌های چشمه‌ها گزارش شده بود، به ویژه این که اطلاعاتی در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد برخی آب‌های معدنی در آن قرار داشت.

وی با بیان اینکه آب در بخش توریسم و بخش کشاورزی محور است، افزود: چشمه قینرجه مشگین شهر با دمای ۸۶ درجه سانتیگراد از نظر داغ بودن جزء چشمه‌های نادر است و آب شابیل در ارتفاع ۲۷۰۰ متری که ۵۰۰ متر از آخرین سکونت‌ها بالاتر است و همیشه یخبندان بوده، حرارتی ۵۰ درجه‌ دارد و همچنین آبگرم قوتور سویی به دلیل وجود اسید سولفوریک خالص که در دامنه سبلان قرار دارد، نمونه‌ منحصر به فرد چشمه‌های استان است که مورد غفلت واقع شده است.

وی تاکید کرد: زمانی با هزینه شخصی با همکاری برخی از آزمایشگاه‌های استانی همه چشمه‌های استان را مورد مطالعه قرار دادم و این یافته‌ها ثابت کرد که حداقل ۵ چشمه استان قابلیت ثبت بین‌المللی گینس را دارد، مثل چشمه قوتورسویی که درجه اسیدی ۲.۶۵ داشته و اسیدسولفوریک خالصی است که از دل زمین می‌جوشد.

وی افزود:‌ در استان اردبیل چشمه‌ای به نام آغچای وجود دارد که آب آن در لیوان کف می‌کند و مزه‌ای همچون ماالشعیر بدون قند دارد، ولی متاسفانه به درون رودخانه هدایت شده و از دست می‌رود و حتی بر روی چشمه‌ای که در اردبیل با آبی به رنگ قرمز دارد، نیز مطالعاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: چشمه‌هایی در نیر وجود دارند که از ‌آنها لجن تراوش می‌کند و یا چشمه‌ای وجود دارد که از آن به طور دائم گاز بیرون می‌آید که می‌تواند استفاده صنعتی داشته باشد.

مهدی زاده گفت: عجایبی در چشمه‌های آب گرم همچون قرار گرفتن چشمه با 80 درجه آب گرم در جوار رودخانه‌ای با منهای ۵ درجه در این استان وجود دارد.

وی با اشاره به یافته تحقیقاتی خود اظهار کرد: چشمه‌های آب معدنی حول سبلان روی گردن‌بندی طلایی قرار داشته و در طول مسیر به طور معنی داری درجه اسیدی شان تغییر می‌کند و این موضوع بسیار جای مطالعه و بررسی دارد.

وی اضافه کرد: این توانمندی‌ها علاوه بر مصارف صنعتی و درمانی، می‌توانند زمینه‌ای برای استفاده در صنعت گردشگری استان هم قرار گیرد، چرا که اشتغال از طریق استفاده از آب‌های معدنی ۶ برابر ارزان تر از سد و شبکه و سایر پروژه‌های بزرگ است.

به گزارش ایسنا، در سال‌های قبل طی مطالعات انجام شده دیگری در جهاد دانشگاهی اردبیل برای استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی آب‌های معدنی، طرحی جهت راه اندازی مرکز مطالعات آب‌های معدنی در شهرستان نیر به دولت قبل ارائه شده، ولی به سرانجام نرسید.

انتهای پیام

کد N866521

وبگردی