آفتاب

وزیر دفاع فرانسه: حمایت‌ها از مالی را افزایش خواهیم داد

وزیر دفاع فرانسه: حمایت‌ها از مالی را افزایش خواهیم داد

فرانسه با هدف تلاش برای اجرای توافق صلح اخیر در کشور مالی متعهد شد تا همکاری خود را با ماموریت سازمان ملل در این کشور تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که طی روزهای گذشته اتحاد شورشیان کشور مالی تحت رهبری طوارق به توافق صلح با دولت این کشور رسیدند تا به دهه‌ها درگیری و شورش در این کشور خاتمه دهند.

درگیری‌ها بین گروه‌های مسلح رقیب تاکنون مانع مبارزه دولت مالی با شبه‌نظامیان افراط‌گرایی شد که در سال 2012 برای اشغال شمال این کشور با شورشیان طوارق متحد شدند و در عوض ارتش فرانسه طی عملیاتی توانست آنها را از هم بپاشد.

درهمین حال "ژان ایو لودریان"، وزیر دفاع فرانسه که برای ابراز حمایت خود از این توافق حاصل شده به مالی سفر کرده است، در بازدید خود از نیروهای فرانسوی در گائو گفت: فرانسه بر حمایت از فعالیت هیات سازمان ملل در کشور مالی که با هدف اجرای صلح عملیاتی می‌شود، تاکید می‌کند.

لودریان پیش از دیدار با "ابراهیم بوبکار کتیا"، رئیس‌جمهور مالی خاطرنشان کرد: ماموران و نیروهای بیشتری از نیروهای امنیت منطقه‌ای فرانسه برای همکاری به نیروهای سازمان ملل ملحق می‌شوند و اقدامات مشترک در کنار شرکای ما در این منطقه باید ادامه یابد.

وی همچنین نسبت به چالش‌های پیش‌رو هشدار داد و عنوان کرد، اکنون زمان کنار کشیدن نیست. فرانسه در حال حاضر در حالی 1350 سرباز دارد که بخشی از اقدامات تحت رهبری فرانسه در برنامه "عملیات برخان" علیه تروریسم است. این عملیات مناطق مرزی از جمله مناطق ساحل و صحران را در شمال آفریقا دربر می‌گیرد.

با وجود غیبت ارتش مالی در شمال این کشور، فرانسه متعهد شده است تا حمایت نظامی خود را از هیات سازمان ملل در این کشور افزایش دهد. این در حالی است که صلح‌بانان سازمان ملل با حملات رو به افزایش شبه‌نظامیان افراطی این منطقه مواجه هستند.

وزیر دفاع فرانسه در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: شکست هیات سازمان ملل در حالی شکست ما خواهد بود و موفقیتش به موفقیت ما گره خورده است.

در همین حال "مونگی حمدی"، نماینده سازمان ملل در کشور مالی اعلام کرد، طی هفته‌های اخیر با نمایندگان فرانسه، انگلیس، آلمان، دانمارک، سوئد و هلند درباره نیاز به هیات 11 هزار نفری صلح‌بانان در مالی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

حمدی که برای حضور در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت: این کشورها بیش از گذشته نسبت به کمک به روند صلح در مالی متعهد شدند.

وی با اشاره به نیازهای لجستیکی خاطرنشان کرد: ما به تعداد زیادی مهندس، کارشناس وسایل انفجاری و متخصص نیاز داریم و به همین دلیل است که از کشورهای اروپایی درخواست کمک کرده‌ایم.

"مایکل لولسگارد"، فرمانده نیروهای سازمان ملل نیز پیش از این به شورای امنیت گفته بود، نیروهایش به اندازه کافی برای مبارزه با شبه‌نظامیان مجهز نیستند.

انتهای پیام

کد N866505

وبگردی