آفتاب
در پاسخ به اتهام استفاده از بشکه‌های انفجاری؛

سوریه: هدف غرب تخریب چهره دمشق است/سازمان ملل به سیاست‌های دوگانه پایان دهد

سوریه: هدف غرب تخریب چهره دمشق است/سازمان ملل به سیاست‌های دوگانه پایان دهد

وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، ضمن تکذیب اتهاماتی درباره استفاده دولت دمشق از بشکه‌های حاوی مواد منفجره، تاکید کرد: هدف از این اتهامات تخریب دولت و چشم‌پوشی از تلاش‌های ما در مقابله با تروریسم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، وزارت خارجه سوریه در این دو نامه‌ خطاب به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت ضمن تکذیب ادعاهای برخی درباره استفاده دمشق از بشکه‌های حاوی مواد منفجره اعلام کرد: هدف از این حملات که علیه دولت سوریه انجام می‌شود، تخریب چهره دولت و پنهان کردن تلاش‌های آن در راستای مبارزه با تروریسم است.

این وزارتخانه در نامه خود به شورای امنیت از این نهاد خواست برای مقابله با دولت قطر که از تروریست‌ها حمایت می‌کند، فورا اقدامی در پیش گیرد.

این وزارتخانه تاکید کرد: همان کشورهایی که اکنون برای مردم سوریه اشک می‌ریزند، خود از همان ابتدای بحران شروع به تشکیل گروه‌های کار از داخل سازمان ملل و خارج این سازمان و نیز ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌هایی تحریک‌آمیز در شورای امنیت کردند که هدف از آنها سرپوش نهادن بر جنایات تروریست‌ها بود.

عفو بین‌الملل در مه گذشته جانبدارانه در گزارشی مدعی شد: در حملاتی که به وسیله بشکه‌های حاوی مواد منفجره انجام شده، بیش از 100 هزار تن از سال 2012 در سوریه کشته شده‌اند.

در ماه فوریه گذشته بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی "بی‌بی‌سی" این اتهامات را رد کرد و گفت: این گزارش‌ها، قصه‌های مضحکی است که غرب همواره آنها را تکرار می‌کند. وی در این گفت‌وگو تاکید کرد: من می‌دانم ارتش تنها از گلوله و موشک استفاده می‌کند و نه چیز دیگری. مقامات اروپایی و آمریکایی در واکنش به اظهارات اسد،مدعی شدند که گفته‌های اسد درست نیست.

وزارت خارجه سوریه در نامه‌های مذکور از شورای امنیت و نیز دبیرکل سازمان ملل خواست در پیش گرفتن سیاست‌های دوگانه در زمینه مقابله با تروریسم و نیز اقدامات بازدارنده برای گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی آنان را محکوم کند.

دمشق همواره کشورهای قطر، ترکیه، عربستان و فرانسه را از حامیان تروریست‌های داخل کشور می‌داند.

این وزارتخانه در پاسخ به اتهاماتی که هلند، بلژیک و لوکزامبورگ در نامه‌های خود به شورای امنیت و سازمان ملل به دولت سوریه وارد کرده بودند، اعلام کرد: دولت سوریه با گذشت بیش از چهار سال از بحران، ثابت کرد موضعگیری و رویکرد صحیحی در قبال حوادث داخلی دارد. دمشق از همان ابتدا دخالت کشورهای خارجی را در امور داخلی خود را رد کرد. برخی از کشورها در ابتدا به شکل پنهانی و سپس علنی شروع به آموزش و کمک مالی و تجهیز تروریست‌های خارجی به اسلحه کرده و سپس آنها را برای آغاز جنگی وحشیانه و با هدف نابودی دولت راهی سوریه کردند.

وزارت خارجه سوریه در این نامه‌ها تاکید کرد همه قطعنامه‌هایی که در شورای امنیت از زمان آغاز بحران تصویب شده و شامل قطعنامه‌های شماره 2042، 2043، 2118، 2139، 2165 و 2191 است، بر لزوم پایبندی همه کشورها به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه، تاکید دارد اما کشورهایی که این اتهامات را به دمشق می‌زنند، این تعهد خود را نادیده گرفته‌اند و با اعزام تروریست‌های آموزش‌دیده به سوریه و نیز مداوای این تروریست‌ها در بیمارستان‌های خود سپس بازگرداندن آنها به منطقه، دست به کشتار مردم سوریه می‌زنند.

این وزارتخانه با اشاره به اینکه دمشق در طول پنج سال گذشته به وظیفه قانونی خود در حمایت از مردم عمل کرده است، تاکید کرد: ارتش در چارچوب مقابله با تروریسم و با پایبندی به قوانین بین‌المللی تمام تلاش خود را کرد تا مردم بی‌دفاعی که تروریست‌ها از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند در عملیات مختلف قربانی نشوند و همین مساله خود باعث طولانی شدن بحران و عدم توانایی ارتش در نابودی تروریست‌ها در برخی مناطق شده است.

در پایان این نامه تاکید شده است دمشق بر فعالیت‌های خود در راستای مقابله با تروریسم در کشور و دفاع از مردم ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

کد N866343

وبگردی