آفتاب

برنامه های رسیدن به رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان در منطقه / برنامه مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

برنامه های رسیدن به رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان در منطقه / برنامه مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

ایرنا نوشت:

عضو مجمع تشخیص مصلحت از تدوین برنامه ای برای دستیابی ایران به رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان در منطقه در این مجمع خبر داد و گفت: باید در راستای مقاوم سازی اقتصاد از تجربیات سایر کشورهای جهان استفاده کرد.

علی آقامحمدی در سخنانی با عنوان 'رویکردهای مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سیاست های صنعتی، تجاری و فناوری و چگونگی یکپارچه سازی آنها جهت نیل به اهداف سند چشم انداز'، نظام رویکردهای دانش بنیان، برون گرا، مردمی، عدالت بنیان و درون زا از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: 10 سیاست در حوزه علم و فناوری در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای دستیابی ایران به رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان در منطقه تدوین شده است.

به گفته وی، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری برای ارتقا جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان در منطقه از جمله سیاست های اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وی اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که با استفاده از مهندسی ارزش و مدیریت دانش در فرایندهای تولیدی منافع اقتصادی و شغل ایجاد می کند. در این اقتصاد دانایی، خلاقیت و نوآوری بیش از عوامل سنتی نظیر کار و سرمایه، محرک اصلی رشد، ایجاد ثروت و اشتغال در تمام رشته ها است.

آقامحمدی ادامه داد: اقتصاد ایران در حال حاضر جزو 20 کشور بزرگ اقتصادی دنیا است و در افق چشم انداز، این جایگاه باید تا رتبه اولی در منطقه آسیای جنوب غربی ارتقا یابد. ایران به دلیل در اختیار داشتن منابع عظیم معدنی، موقعیت استراتژیک در مرکز منابع انرژی جهان، ترانزیت انرژی، شبکه های حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی و شبکه های ارتباطات و فناوری اطلاعات از ظرفیت های طبیعی بالقوه ای برای ارتقای جایگاه جهانی و منطقه ای خود در حوزه اقتصاد برخوردار است.

وی تصریح کرد: منطقه آسیای جنوب غربی به دلیل همسایگی با قدرت های بزرگ اقتصادی آینده چون چین، هند و روسیه که طی دهه های آینده از بیشترین افزایش ها در تولید و تقاضا برای کالا و خدمات برخوردار هستند در کنار همسایگی با اتحادیه اروپا، موقعیت ممتازی در تحولات آینده اقتصاد بین الملل خواهد داشت لذا ایران به عنوان بزرگ ترین اقتصاد در این منطقه از جایگاه ویژه در اقتصاد بین الملل برخوردار است.

آقامحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 13 سیاست مرتبط با بخش صنعت و معدن در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده است، اظهار داشت: دستیابی به رشد حداقل 8 درصدی تولید ناخالص داخلی، افزایش سهم بخش صنعت در تولید داخلی و ارزش افزوده بخش صنعت و ارتقا سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی از جمله این سیاست هاست.

وی، رشد صنایع معدنی و فلزی در بخش آلیاژها و فلزات گرانبها و عناصر کمیاب و تولید مواد پیشرفته، تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا محصولات نهایی با رعایت اصل رقابت پذیری و فاصله گرفتن از خام فروشی، افزایش ارزش افزوده بخش نفت و گاز از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و اصلاح و بازسازی ساختار تولید ملی را از جمله سیاست های اتخاذ شده برای بخش صنعت و معدن عنوان کرد.

 

22339

کد N865796

وبگردی