آفتاب

استقبال وزیر خارجه استرالیا از رایزنی‌ها برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی

استقبال وزیر خارجه استرالیا از رایزنی‌ها برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی

وزیر امور خارجه استرالیا ضمن تایید رایزنی‌ها بر سر توافقی برای بازگشت پناهجویان ایرانی از استرالیا آن را عادلانه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای‌نیوز، جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا روز دوشنبه تاکید کرد:‌ یک هیات بلند پایه ایرانی هفته گذشته با مقامات استرالیایی دیدار و درباره‌ی توافقی برای بازگشت ایرانیانی که نتوانسته‌اند پناهندگی بگیرند رایزنی کرده‌اند.

بیشاپ ادامه داد: ‌13 هزار و 200 نفر از 52 هزار پناهجویی که قصد ورود به استرالیا را داشته‌اند ایرانی بوده‌اند که اغلب آن‌ها پیش از بین بردن اسناد سفر و پاسپورت‌های‌شان به اندونزی رفته و سپس با کمک قاچاقچیان انسان برای ورود به استرالیا تلاش کرده‌اند.

وی به نقل از باب کار، وزیر امور خارجه پیشین استرالیا گفت: آن‌ها برای محاکمه و مجازات فرار نکرده و فقط به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی دست به این کار زده‌اند.

وزیر امور خارجه استرالیا که اواخر فروردین ماه به تهران سفر کرده بود یکی از اصلی‌ترین دستاوردهایش در این سفر را درخواست از دولت ایران برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی دانست.

بیشاپ گفت که این هیات بلند پایه ایرانی به منظور بررسی این پیشنهادات به استرالیا آمده بودند.

به گزارش ایسنا، در رایزنی‌های کنسولی میان ایران و استرالیا که چندی پیش به ریاست مدیران کل کنسولی دو کشور برگزار شد، افزایش تسهیلات روادیدی و مسافرت اتباع یکدیگر برای گردشگری، تجارت و سرمایه‌گذاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در همین رابطه یک مقام نزدیک به هیأت کنسولی ایرانی برخی اخبار منتشره مبنی بر توافق دو طرف برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی را رد کرد و گفت: چنین موضوعی درست نیست و توافقی در این خصوص صورت نگرفته است؛ سیاست دولت ایران بر مبنای آزادی عمل اتباع خود برای گزینش محل اقامت و شغل خود است و چنانچه کسی از اتباع کشورمان قصد بازگشت به ایران را داشته باشد این بازگشت بایستی داوطلبانه و فارغ از هرگونه اجبار صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N865660

وبگردی