آفتاب
نقوی حسینی در گفتگو با مهر تأکید کرد؛

ضرورت تجدیدنظر در روابط با عربستان و پیگیری حقوقی اسناد ویکی لیکس

ضرورت تجدیدنظر در روابط با عربستان و پیگیری حقوقی اسناد ویکی لیکس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به افشای اسناد جدیدی از توطئه‌های عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تجدیدنظر با این رژیم و پیگیری حقوقی این اسناد از سوی دولت تأکیدکرد.

سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فاش شدن اسناد جدید «ویکی لیکس» مبنی بر دخالت و توطئه‌های رژیم عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این نکته که عربستان سعودی در سال های گذشته و در حال حاضر، با اقداماتی از قبیل حمایت از گروه های تروریستی و سلفی و اقدامات ضد دیپلماتیک در عرصه سیاسی علیه جمهوری اسلامی فعالیت کرده و می‌کند، یک واقعیت غیرقابل انکار بوده، اما انتشار اسناد آن تمام تردیدها را از مجامع منطقه‌ای و بین المللی برطرف می‌کند.

وی افزود: وقتی کشوری با صراحت علیه منافع کشور دیگر اقدام کرده و از معاندین آن کشور حمایت می‌کند و یا با طراحی های توطئه‌آمیز تلاش می‌کند تا چهره کشور مقابل را در عرصه بین المللی خراب کند، کشوری که از این منظر لطمه و خسارت دیده است، باید چند اقدام را انجام دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح این اقدامات اظهار داشت: اولین گام این است که در روابط با چنین کشوری تجدیدنظر شود؛ چون اصلاً قابل قبول نیست که علیه ما مداخله و توطئه کنند و اسناد آن نیز منتشر شود و ما همچنان عادی رفتار کنیم! این بدیهی‌ترین اصل در روابط بین‌الملل است که ما در پی چنین رفتارهایی، باید در روابط خود با عربستان سعودی تجدیدنظر کنیم.

ضرورت پیگیری سیاسی توطئه های عربستان از طریق سازمان کنفرانس اسلامی 

نقوی حسینی ادامه داد: دومین نکته نیز این است که در جهان اسلام و در سطح منطقه مجامعی مانند سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد وجود دارد که نقش موثری دارند؛ جمهوری اسلامی باید از طریق این مجامع بین‌المللی این اقدامات توطئه‌آمیز را از جهت سیاسی و حقوقی دنبال کند.

وی تصریح کرد: این قابل قبول نیست که کشوری عضو یک پیمان مانند کنفرانس اسلامی باشد و علیه عضو دیگر آن توطئه کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر ضرورت پیگیری کیفری این اقدامات عربستان به عنوان سومین اقدام لازم از سوی جمهوری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران حق دارد مطابق این اسناد و مدارک افشا شده و با طرح شکایت رسمی، این مسئله را از مراجع حقوقی بین‌المللی پیگیری و احقاق حق خودش را دنبال کند.

به عربستان بفهمانیم که می‌توانیم «مقابله به مثل» کنیم/ برخورد نکنیم، حرکات ضدامنیتی عربستان افزایش می‌یابد

نقوی حسینی اضافه کرد: ما و همه کشورهای جهان قاعده ای مانند مقابله به مثل در عرصه بین المللی را پذیرفته ایم؛ این حق تحفظ همه کشورهاست که می توانیم از آن استفاده کنیم و اگر هم بنا به هر علتی اقدامی انجام نمی‌دهیم، باید به کشور مقابل بفهمانیم که این توان را داریم که هر لحظه اقدام کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آسیب های مماشات با عربستان سعودی در حال و آینده عنوان کرد: جمهوری اسلامی یک کشور قدرتمند در منطقه است و برخی کشورهای منطقه نیز که گاهی دست به اقدامات تبلیغی یا تهدیدی علیه ما می‌زنند، می‌دانند که اگر ایران بخواهد دست به قوه قهریه بزند آن کشورها طاقت دوام نخواهند داشت؛ از جمله در جریان یمن اگر جمهوری اسلامی دخالت نظامی کند عربستان سعودی دیگر وجود نخواهد داشت، اما اگر اقدام جدی نکنیم و برخورد لازم سیاسی و حقوقی را انجام ندهیم، قطعاً این حرکات زننده و ضدامنیتی علیه ما افزایش می‌یابد.

این نماینده مجلس با اشاره به حادثه فروردین ماه فرودگاه جده و هتک حرمت دو نوجوان عمره‌گذار گفت: این حادثه و توهین های مکرر به زائران ایرانی در هنگامی که عمره برگزار می‌شد، نشان می‌دهد که اگر ما به موقع عکس العمل می‌دادیم، شاهد این حرکات توهین‌آمیز نبودیم. در رابطه با پیگیری این حادثه نیز هیچ خبر جدیدی به کمیسیون امنیت ملی داده نشده و هر بار طبق گزارش هایی که مسئولان وزارت خارجه داده‌اند، اعلام شده است که محاکم قضایی عربستان در حال طی کردن روند محاکمه مأموران خاطی هستند.

نقوی حسینی تأکید کرد: سیاست مماشات با عربستان چیزی جز خسارت بیشتر ندارد و باید بدانیم در عرصه بین‌المللی نیز هیچ کشوری با کشور دیگر تعارف ندارد و همه تلاش می‌کنند تا بر اساس اصول دیپلماتیک با یکدیگر رفتار کنند.  

کد N865515

وبگردی