آفتاب

گزارش رویترز درباره تصویب کلیات طرح مرتبط با توافق هسته‌ای در مجلس

گزارش رویترز درباره تصویب کلیات طرح مرتبط با توافق هسته‌ای در مجلس

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: مجلس ایران کلیات طرحی را به تصویب رساند که در صورت تبدیل شدن به قانون،‌ شرایط سختگیرانه‌ای را برای هر توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مجلس شورای اسلامی ایران روز یک‌شنبه کلیات طرح ممنوعیت بازرسی از سایت‌های نظامی و گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای را تصویب کرد، اما این طرح برای اینکه به قانون تبدیل شود باید به تصویب نهایی مجلس و موافقت شورای نگهبان در ایران برسد.

بر اساس این گزارش، این طرح که کلیاتش با 199 رأی موافق از میان 213 رأی به تصویب رسیده است، نقش نظارت بر هر توافق هسته‌ای را به شورای امنیت ملی واگذار می‌کند. بدین معنی که مجلس هیچ قدرت اجرایی برای مخالفت با این توافق را ندارد.

به گزارش رویترز، در این پیش‌نویس تأکید شده است که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باید فوراً پس از آنکه تهران اجرای تعهداتش را آغاز می‌کند لغو شوند و بازرسی از سایت‌های نظامی، غیرهسته‌ای و امنیتی ممنوع است.

ایران و گروه 1+5 با هدف دستیابی به یک توافق تا تاریخ تعیین شده 30 ژوئن گفت‌وگوهایی را آغاز کرده و تلاش می‌کنند تا به یک راه حل در خصوص برنامه هسته‌ای تهران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور دست یابند.

به گزارش ایسنا، غرب با ارائه درخواست‌های جدید در این مذاکرات از ایران می‌خواهد تا اجازه دسترسی بازرسان بین‌المللی به سایت‌های نظامی مورد نظر و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای‌اش را بدهد. اما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران فرموده‌اند اجازه نمی‌دهیم به حریم دانشمندان هسته‌ای اهانت شود من اجازه نمی‌دهم بیگانگان با دانشمندان و فرزندان عزیز ملت ایران که این دانش گسترده را به این جا رسانده‌اند بیایند حرف بزنند.

انتهای پیام
کد N865388

وبگردی