آفتاب

مخالفت 60 درصدی ژاپنی‌ها با لایحه‌های امنیتی دولت آبه

مخالفت 60 درصدی ژاپنی‌ها با لایحه‌های امنیتی دولت آبه

نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد که تعداد مخالفان بسته امنیتی مورد حمایت دولت توکیو با 11.1 درصد افزایش نسبت به نظرسنجی ماه مه 2015 به 58.7 درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، نظرسنجی روز یکشنبه از سوی خبرگزاری کیودو و از طریق تلفنی صورت گرفت. نتایج آن حاکی از آن است که 56.7 درصد شرکت‌کنندگان گفتند این لایحه‌ها مغایر با قانون اساسی هستند، در حالی که تنها 29.2 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند این لایحه‌ها مطابق قانون اساسی ژاپن هستند.

در این نظرسنجی از 1447 تن که واجد شرایط بودند، سوال پرسیده شد. همچنین مشخص شد که میزان محبوبیت شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با 2.5 درصد نزول به 47.4 درصد کاهش یافته است.

این نظرسنجی درست پس از نظرسنجی تلویزیونی هفته قبل از کارشناسان قانون اساسی انجام شد که براساس آن 98 درصد از 149 کارشناس گفتند این لوایح ناقض قانون اساسی مخالف جنگ ژاپن است که نیروهای دفاع شخصی کشور را از حق دفاع شخصی جامع منع می‌کند.

براساس این لایحه‌ها، نیروهای دفاع شخصی ژاپنی می‌توانند در هر نقطه از جهان مستقر شوند تا در درگیری‌های مسلحانه شرکت کنند؛ حتی اگر ژاپن در این دفاع جمعی مورد حمله قرار نگیرد.

در روز شنبه حدود 15 هزار معترض زن و هزاران دانشجو در توکیو علیه اقدامات دولت شینزو آبه برای تصویب این لایحه‌ها دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

انتهای پیام

کد N865293

وبگردی