آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد

تولید پسته بازهم افزایش نمی‌یابد

تولید پسته بازهم افزایش نمی‌یابد

رییس اتحادیه باغداران پسته کرمان گفت: گفت: اوایل امسال باغات پسته با سرمازدگی و تغییرات اقلیمی مواجه شدند که باعث شد بخش قابل توجهی از محصولات در نطفه خفه شود و امسال هم مانند سال‌های قبل افزایش تولید پسته نداریم.

جلیل مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به کم‌آبی و سرمازدگی به عنوان مشکل اصلی باغات پسته اظهار کرد: با این شرایط امسال هم مثل سال‌های اخیر رشدی در تولید پسته کشور نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه میزان خسارت در مناطق مختلف استان کرمان متفاوت است، افزود: به عنوان مثال پسته "اوحدی" صدمه ندیده است اما برخی محصولات ممتاز مثل پسته "کله‌قوچی" خسارت زیادی دیده‌اند.

به گفته مظهری کم‌آبی یکی دیگر از مشکلات اصلی باغات پسته کرمان است که البته این موضوع تاثیری بر کیفیت محصولات نداشته و محصولاتی که روی درختان هستند از کیفیت خوبی برخوردارند.

رییس اتحادیه باغداران پسته کرمان عنوان کرد: میزان برداشت محصول نسبت به سال گذشته کاهش نخواهد داشت، چراکه سال گذشته نیز با‌غداران با همین مشکلات روبرو بودند. اما رشد چندانی نخواهیم داشت.

وی افزود: میزان تولید پسته طی چند سال گذشته در مرز 200 هزار تن در سال ثابت مانده است در حالی که باید هرساله رشد تولید داشته تا به مرز تولید سالانه 400 هزار تن برسیم.

مظهری درباره زمان برداشت پسته خاطرنشان کرد: برداشت پسته در کرمان در دو مرحله صورت می‌گیرد؛ یک بار در مرداد ماه که پسته سبز یا نارس برداشت می‌شود و یک بار هم در شهریور ماه برداشت محصول خواهیم داشت.

رییس اتحادیه باغداران پسته کرمان در پایان درباره آفت "آفلاتوکسین" اظهار کرد: این آفت مربوط به زمان برداشت پسته است و نه تنها در پسته بلکه در محصولات دیگر نیز یافت می شود. البته این آفت بهانه‌ای است که کشورهای اروپایی و مقصد صادرات پسته ایرانی برای محصولات ما می‌تراشیدند وگرنه در همه جای دنیا میزان قابل پذیرشی از "آفلاتوکسین" در محصول وجود دارد.

انتهای پیام

کد N864908

وبگردی