آفتاب
محمدی:

فعالیت‌های قرآنی باید از انحصار خارج و مردمی شود

فعالیت‌های قرآنی باید از انحصار خارج و مردمی شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: باید تلاش کنیم تا فعالیت‌های تخصصی قرآن کریم از انحصار خارج شده و عموم مردم نیز وارد این حوزه شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: باید تلاش کنیم تا فعالیت‌های تخصصی قرآن کریم از انحصار خارج شده و عموم مردم نیز وارد این حوزه شوند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام محمدی در مراسم تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور با اشاره به این‌که «همه دستگاه‌های فعال قرآنی به جهت اینکه در ارتقای کلمه الله فعالیت می‌کنند شایسته تقدیر هستند» به یکی از سخنان امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که امام حسین(ع) در دعای عرفه خدا را شکر می‌کند که در عصر اسلام و در عصر پیامبر(ص) خلق شده‌ است، ما نیز خداوند را شکر می‌کنیم که در عصر جمهوری اسلامی ایران و در عصر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری خلق شده‌ایم.

وی در ادامه با بیان این‌که «مبنای فعالیت‌های ما تدابیر مقام معظم رهبری است» افزود: این مهم در همه دستگاه‌های فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. مقام معظم رهبری همیشه توصیه داشته‌اند که یکی از برنامه‎های اصلی مسئولان کشور، ترویج حفظ، تلاوت، انس و تدبر در قرآن کریم باشد. در حال حاضر برنامه‌هایی صورت می‌گیرد، اما این کافی نیست، چرا که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، موارد یاد شده باید به اولویت اول مسئولان تبدیل شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر این‌که «اولویت‌ها نیز توسط معظم‌له تبیین شده است» اظهار کرد: این اولویت‌ها شامل اختصاص بیشترین زمان، هزینه و مدیریت در زمینه اجرای فعالیت‌های قرآنی است، البته این موضوع که این قبیل فعالیت‌ها به اولویت اصلی و یکی از برنامه‌های مهم تبدیل شود، هنوز در دستگاه‌های مربوطه نهادینه نشده است.

تشریح دیدگاه‌های موجود درباره فعالیت‌های قرآنی

محمدی بیان کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید از منظر یک دستگاه بالادستی نظارت لازم را داشته باشد تا دستگاه‌ها موازی‌کاری نداشته باشند. در حال حاضر این موازی‌کاری‌ها به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به این‌که «در عرصه اجرای فعالیت‌های قرآنی نمی‌توان همه دستگاه‌ها را پرچمدار کرد» افزود: اگر تقسیم کار صورت بگیرد و برای هر دستگاهی یک محور معین برای فعالیت در نظر گرفته شود، آن دستگاه در محور فوق پرچمدار شده و سایر دستگاه‌ها تنها حمایت و پشتیبانی خواهند داشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «دو دیدگاه در مورد فعالیت‌های قرآنی وجود دارد» تصریح کرد: دیدگاه اول اینکه فعالیت‌های قرآنی تنها قرائت و حفظ قرآن کریم و فعالیت تخصصی در این عرصه است و دیدگاه دیگر اینکه همین حفظ و قرائت که برای عده‌ای می‌تواند به صورت تخصصی باشد، برای عده دیگر به عنوان مقدمه‌ای برای ورود عموم مردم به فعالیت‌های قرآنی باشد.

محمدی عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا فعالیت‌های تخصصی قرآن کریم از انحصار خارج شده و عموم مردم نیز وارد حوزه فعالیت‌های تخصصی قرآن کریم شوند که البته این امر نیاز به تبلیغ بسیار زیاد دارد.

شاخص‌بندی موضوعات و پرچمداری فعالان قرآنی

وی با اشاره به این‌که «امسال یک مجموعه‌ای خارج از سازمان اوقاف مسابقات بین‌المللی قرآن را مورد بررسی و نظارت قرار داد» اظهار کرد: نتیجه این بررسی این بود که در دوره اخیر مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران شاهد حضور تنها چهار درصد مخاطب جدید در طول برگزاری مسابقات بوده‌ایم و سایر مخاطبان همان کسانی بوده‌اند که از بعد از انقلاب تا هم اکنون جزء مخاطبان این مسابقات به شمار می‌آمدند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه سخنان خود به بحث همکاری نهادها و دستگاه‌های قرآنی اشاره و اظهار کرد: اگر دستگاه‌ها از ظرفیت و توان همدیگر در ارتقای فعالیت‌های قرآنی استفاده کنند، شاهد تحول خوبی در این عرصه خواهیم بود.

محمدی در ادامه به ارائه یک پیشنهاد پرداخت و گفت: پیشنهاد من این است که یک سری موضوعات را شاخص‌بندی کرده و فعالان قرآنی از جمله قاریان و حافظان را به عنوان پرچمدار هر کدام از این موضوعات معرفی کنیم.

وی در پایان افزود: به اعتقاد من برای شروع این کار می‌توان چهار شاخص شهادت، استقامت، عزت و نفی سلطه که آیات بسیار زیادی در قرآن در این زمینه نازل شده است را به عنوان شاخص معرفی کنیم تا این فرهنگ‌ها در بین عامه مردم ترویج شوند.

بر اساس این گزارش، همایش معرفی و تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور روز یکشنبه 31 خردادماه به همت شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور جمعی از مدیران، سیاستگذاران و فعالان قرآنی کشور در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

انتهای پیام

کد N864901

وبگردی