آفتاب
فرماندار شهرستان گلپایگان:

آنفلوانزای پرندگان با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری است

آنفلوانزای پرندگان با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری است

فرماندار شهرستان گلپایگان با اشاره به اینکه حدود 10 روز از شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور گذشته است، گفت: با وجود خطرناک بودن این بیماری می‌توان با رعایت نکات بهداشتی و مسائل ایمنی از وقوع آن پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، حسین فراست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنفلوانزای فوق حاد در شمال کشور مشاهده شده است و باید با آن مبارزه شود تا مبادا همه‌گیر شود چراکه در آن صورت خسارت زیادی به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه نقل و انتقال جوجه رنگی بین گلپایگان و شمال کشور وجود دارد، ادامه داد: کسانی که در این رابطه فعالیت دارند باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

فرماندار گلپایگان با اشاره به اینکه حدود 10 روز از شیوع این بیماری در کشور گذشته است، گفت: علی‌رغم خطرناک بودن این بیماری، اگر مسائل ایمنی لازم رعایت شود اتفاقی رخ نخواهد داد، همچنین افرادی که شغل آنها مرتبط با طیور است باید نکات بهداشتی را حتما رعایت کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اظهار کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان یک بیماری مشترک میان انسان و دام و طیور مطرح است و در سال‌های گذشته در ایران و کشورهای مجاور مشاهده شده است، می‌توان گفت که این ویروس هر از چندگاهی به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته دو کشور ترکیه و روسیه درگیر این بیماری بوده‌اند، ادامه داد: نقل و انتقال این بیماری به صورت قاره‌ای است و پرندگان آبزی به دلیل شرایط آب و هوایی گاهاا در تالاب‌ها و دریاچه‌ها اقامت می‌کنند که ناقل بیماری هستند.

غفاری افزود: بروز این بیماری در ایران خارج از تصور نبوده است کما اینکه تمهیداتی نیز توسط سازمان دامپزشکی به عنوان سیستم مراقبت و پایش در مناطق مختلف کشور انجام می‌شود.

مدیر دامپزشکی شهرستان اضافه کرد: سلامت طیوری که از مکانی به مکان دیگر حمل و نقل می‌شوند از طریق آزمایش خون آن محموله از لحاظ بیماری آنفولانزا بررسی می‌شود، اما حدود 10 روز پیش براساس همین پایش‌های انجام شده در استان مازندران این بیماری رویت شده است.

غفاری با بیان اینکه سایر استان‌ها باید هوشیار بوده و فعالیت‌های پیشگیرانه داشته باشند، خاطرنشان کرد: گلپایگان به دلیل جمعیت بالای طیور از شهرستان‌هایی است که باید در این زمینه هوشیاری بالایی را نسبت به قرنطیه و کنترل این بیماری داشته باشد، شهرستان مرتباً تحت کنترل است و خارج از استان مازندران نیز موردی مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه طیور گلپایگان هیچ گونه مشکلی در این زمینه ندارند، گفت: این بیماری در استان مازندران فقط در حد یکی دو کانون بوده است، همچنین این نوع بیماری یک پروسه زمانی دارد که پس از طی آن وضعیت کشور عادی خواهد شد.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان یادآورشد: پرنده فروشی‌های شهرستان را در گذشته جابه‌جا کردیم و از مراکز پر تردد به مکان کم تردد منتقل شده‌اند، اخطارهای لازم نیز به آنها داده شده است، همچنین تمام واحدهای موجود در شهرستان که در حوزه نقل و انتقالات تاثیرگذار بوده‌اند توجیه شدند.

به گزارش ایسنا، در شهرستان گلپایگان 14 واحد مرغ تخم گذار، پنج واحد مرغ مادر گوشتی و 11 واحد مرغ رنگی مجاز فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N864494

وبگردی