آفتاب
مطهری در جمع خبرنگاران:

دخالت مجلس در مذاکرات لازم بود

دخالت مجلس در مذاکرات لازم بود

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دخالت مجلس در موضوع مذاکرات مهم است، گفت: اگر مجلس هیچ دخالتی نداشته باشد، در مقابل تاریخ پاسخی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب کلیات طرح اصلاحی «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران»، در جلسه امروز اظهار داشت: به نظرم این طرح در مجموع طرح خوبی است، هر چند حرف تازه‌ای ندارد اما صرف دخالت مجلس در این موضوع مهم است.

وی تصریح کرد: اگر مجلس هیچ دخالتی در این رابطه نداشته باشد، در مقابل تاریخ پاسخی نخواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در متن این طرح اصلاحاتی لازم است که باید در بررسی جزئیات طرح نسبت به آن دقت شود، گفت: در بحث لغو همه تحریم‌ها، باید توجه کنیم که غربی‌ها تحریم‌های حقوق بشری را لغو نمی‌کنند؛ باید قیدی در این طرح بیاید که همه تحریم‌های هسته‌ای باید لغو شود، چون مجلس باید این توافقنامه را بعداً بررسی کند، ممکن است به این شیوه برای مجلس مشکل‌ساز شود.

مطهری با انتقاد از نحوه مطرح شدن این طرح در جلسه علنی امروز مجلس و با اشاره به مغایرت آن با آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: این طرح چاپ نشده و نمایندگان آن را ندیده‌اند و مخالف و موافق ثبت‌نام نکرده بودند. هر چند فضا به شیوه‌ای بود که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان موافق آن بودند، اما این شیوه خلاف آیین‌نامه بود.

مصوبه مجلس دست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را نمی‌بندد

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا این مصوبه مجلس، مذاکرات هسته‌ای را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد؟ گفت: اینطور نیست؛ معمولا این مصوبات را مجالس دنیا انجام می‌دهند که اگر توافقنامه خلاف میل آنها بود، آن را رد کنند؛ به نظر من با این اصلاحاتی که در این طرح انجام شد، دست تیم مذاکره‌کننده بسته نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره حذف قید «تصویب توافق نهایی در مجلس» در طرح جدید، اظهار داشت: به نظر من این عبارت باید باشد، وگرنه این مصوبه نمایندگان فایده زیادی ندارد؛ هر چند دیگر الان نمی‌توان پیشنهاد داد و فقط می‌توان پیشنهاد حذف ارائه کرد.

مطهری در توضیح این مساله افزود: مصوبه باید طوری باشد که بهانه داشته باشیم تا اگر توافق خوبی انجام نشد، بگویند مجلس آن را رد کرد؛ یعنی دولت مجوز قانونی برای این کار داشته باشد، همانطور که کنگره آمریکا نیز این کار را انجام داد.

وی گفت: تبصره یک طرح نیز که به اصول 77 و 125 قانون اساسی اشاره کرده، تاکید کرده که نتیجه را به اطلاع مجلس برسانند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب این طرح قدری با عجله انجام شد و می‌توانست به جلسه روز سه‌شنبه موکول شود، تصریح کرد: تصور می‌کنم چون صحبت‌هایی مطرح بود که این طرح از دستور کار خارج شود، آقای لاریجانی خواست فرصتی برای این حرف‌ها ایجاد نشود.

مذاکرات به نتیجه می‌رسد/توافق نشود طرف مقابل ضرر می‌کند

مطهری در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره پیش‌بینی وی نسبت به نتیجه مذاکرات هسته‌ای، عنوان کرد: فکر می‌کنم توافق انجام می‌شود و توافق خوبی هم خواهد بود و نشانه‌های آن نیز آشکار است؛ هم آنها و هم ما اراده لازم را داریم و این یک نیاز طرفینی است.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به صحبت‌های اخیر علی‌اکبر ولایتی مبنی بر عهدشکنی چند باره طرف مقابل نسبت به توافق ژنو، آیا باز هم احتمال توافق می‌رود یا خیر؟ تصریح کرد: این مسائل بوده است، اما مهم توافق نهایی است که قرائن نشان می‌دهد، انجام شدنی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال تاکید کرد: اگر توافق نشود، بیشتر به ضرر آنهاست و چه انجام بشود و چه نشود، این مذاکرات به نفع کشور ما خواهد بود؛ ایران انعطاف و نرمش خود را نشان داده و اثبات کرده که جنگ‌طلب نیست و هم برای مردم دنیا و هم برای مردم خودمان، اتمام حجت شده که نظام به دنبال توافق بوده، اما نشده است.

مطهری خاطر نشان کرد: حتی اگر حمله نظامی نیز بشود، مردم ما بهتر مقاومت خواهند کرد و در هر صورت مذاکرات به نفع ماست.

 

کد N864257

وبگردی