آفتاب

انفجار مهیب در جنوب عربستان

انفجار مهیب در جنوب عربستان

واحد مرکزی خبر نوشت:


صدای انفجاری که به گفته برخی منابع ":ناشی از اصابت موشک اسکاد است"، شهر ابها را در جنوب عربستان سعودی لرزاند. به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، منابع متعدد از شنیده شدن صدای انفجار در شهر ابها در جنوب عربستان سعودی خبر دادند.

منابع احتمال دادند این انفجار ناشی از اصابت موشک اسکاد شلیک شده از یمن باشد؛ اما منابع نزدیک به رژیم سعودی اعلام کردند" پدافند هوایی موشک را سرنگون کردند".

گزارش ها حاکیست این انفجار باعث ایجاد رعب و وحشت در شهر شده است. شهر ابها شاهد مهاجرت گسترده اهالی به مناطق دیگر است.

سعودیها عامل شکست مذاکرات/ ادامه جنایات عربستان

عضو هیئت مذاکره کننده احزاب یمنی در ژنو، با اشاره به توطئه مشترک فرستاده سازمان ملل و عربستان سعودی علیه ملت یمن تاکید کرد سعودیها کنفرانس گفتگوهای ژنو را به شکست کشاندند.

عادل شجاع در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره نتیجه گفتگوهای ژنو گفت: ما دستور کاری را برای مذاکرات ژنو پیشنهاد کردیم و منتظر بحث درباره آن بودیم، اما از اقدام دبیرکل سازمان ملل در اعزام رئیس دفترش برای مطرح کردن شرایط کاملا متفاوت غافلگیر شدیم.

رئیس دفتر بان کی مون هنوز حاضر به گفتگو با ما درباره دستور کار پیشنهادی نشده است. سفیر آلمان و فرستاده اتحادیه اروپا در دیدار با ما به طور ضمنی پیام های تهدیدآمیزی را مطرح کردند که اگر سند پیشنهادی سازمان ملل را نپذیریم، مسئول عواقب وخیم آن خواهیم بود.

سازمان ملل همدست هیئت ریاض شده است. فرستاده دبیرکل سازمان ملل  در نشست خبری شرکت خواهد کرد تا بیانیه مستقلی را که ارتباطی به هیئت های حاضر در ژنو ندارد، اعلام کند.

نقش فرستاده سازمان ملل باید رایزنی با طرف های مختلف به منظور نزدیک کردن دیدگاه ها و تسهیل دستیابی به توافق باشد. مشخص است که عربستان سعودی در راه کنفرانس گفتگوهای ژنو مانع تراشی کرد و آن را به شکست کشاند. عربستان توانست خواست خود را به همه طرف ها از جمله سازمان ملل تحمیل کند.

وی خاطر نشان کرد: ما درباره همه هفت بند اعلام شده با سازمان ملل اختلاف داریم. سازمان ملل از ما می خواهد تا اقدام عربستان سعودی در محاصره یمن را عادلانه بدانیم و از ارتش یمن بخواهیم تا از شهرها عقب نشینی کند وهمزمان حملات هوایی و تجاوزگری سعودیها ادامه داشته باشد.

سند پیشنهادی سازمان ملل حاضر نیست به یمن اجازه ورود مواد غذایی و دارویی را بدهد، اما به دنبال صدقه دادن به ملت یمن با شعار امدادرسانی انسانی است. آنها می خواهند حاکمیت ملی و کرامت ملت یمن را لگدمال کنند که این مسئله نقض قطعنامه 2216 شورای امنیت است که از کشورها می خواهد به حاکمیت ملی یمن احترام بگذارند. هدف این طرح هفت بندی آن است که هیئت یمنی به تجاوزگری عربستان مشروعیت ببخشد.

احتمال ادامه گفتگوهای ژنو

سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد احتمال تمدید گفتگوهای ژنو درباره یمن تا اوایل هفته آینده وجود دارد.

احمد فوزی افزود: اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل درامور یمن،امیدوار است درپایان گفتگوهای امروز، پیشرفتی به دست آید.

وی خاطرنشان کرد: فرستاده سازمان ملل امروز به من اطلاع داد گفتگوها بسیار سازنده بوده و ممکن است تا اوایل هفته آینده تمدید شود.

دهها شهید در حملات هوائی عربستان به صعده یمن


حملات هوائی آل سعود به استان صعده یمن موجب شهادت شماری از غیر نظامیان و زخمی شدن شماری دیگر از آنها شد.

حملات هوائی سعودی به مناطق الغور و تعشر و یک بازارچه تمرکز داشته است و طی آن چندین غیر نظامی کشته یا زخمی شده اند.

استان عدن در جنوب یمن نیز هدف حملات هوائی قرار گرفته است و درگیری ها در استان مأرب ادامه دارد. در این درگیری ها 42 تن کشته و دهها تن زخمی شده اند. در منطقه الجوف نزدیک صعده نیز درگیری هایی میان طرفداران انصارالله و اعضای قبایل طرفدار حزب اصلاح و منصور هادی روی داده است.

آمار فاجعه بار تلفات کودکان یمنی در جنایات عربستان

نماینده ایران در سازمان ملل متحد، آمار تلفات کودکان یمنی در بمباران عربستان را فاجعه بار دانست وگفت تاکنون ۶۸۱ کودک یمنی بر اثر بمباران کشته و زخمی شده اند که این ارقام از کل تلفات کودکان درسال گذشته میلادی بسیار بیشتر است .

غلامعلی خوشرو در نشست علنی شورای امنیت با موضوع حقوق کودکان در درگیری های مسلحانه، با استناد به آخرین گزارش صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) گفت:‌ این آمار قتل کودکان در یمن را نشانه ای دانست که درگیری ها در یمن، بطور بالقوه می توانند به بحران های انسانی تبدیل شوند.

52261

کد N863155

وبگردی