آفتاب
عضو کمیسیون امنیت مجلس:

طرح هسته‌ای مجلس ضدیتی با مسیر مذاکره و مذاکره‌کنندگان ندارد

طرح هسته‌ای مجلس ضدیتی با مسیر مذاکره و مذاکره‌کنندگان ندارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیگیری طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را موجب بالابردن قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده هسته‌ای دانست و تاکید کرد که این طرح ضدیتی با مسیر مذاکره و تیم مذاکره کننده ندارد.

احمد شوهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: سابقه طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای به یک سری دغدغه هایی برمی گردد که نمایندگان داشته‌اند، آقای ظریف چند نوبت برای توضیح جزئیات کار و روند مذاکره به مجلس دعوت شد و در آن جلسات آقای لاریجانی مسأله را به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع داد تا دغدغه نمایندگان در قالب گزارش جمع آوری و به صحن علنی مجلس ارائه شود اما بعدا تصمیم بر این شد که طرحی در این زمینه تدوین شود.

وی زیاده خواهی غربی ها را از جمله دلایل مطرح شدن این طرح دانست و افزود: مسائل جدیدی که کنگره و مذاکره کنندگان غربی مطرح کردند فشار را بر تیم مذاکره کننده بیشتر کرد و شاید این از عواملی بود که باعث شد مجلس تصمیم بگیرد فشار را از تیم مذاکره کننده بردارد.

نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان اینکه در این طرح بر چند محور کلی که تیم مذاکره کننده هم آن‌ها را دنبال می‌کنند تاکید شده، فشار بر غربی ها برای بالابردن قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده هسته‌ای را از جمله اهداف این طرح دانست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: من در ابتدای مطرح شدن این طرح خیلی موافق آن نبودم اما در این طرح چیز جدیدی هم مطرح نشده و بر سه نکته کلی تاکید شده که دغدغه دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای هم همین است.

شوهانی یادآور شد:‌ ما معتقدیم مذاکره کنندگان هسته‌ای دیپلمات های کارکشته ای هستند که همه مسائل را با جدیت دنبال می‌کنند. مجلس در واقع نگران بود که مبادا فشار غربی ها آن‌ها را خسته کند اما مردم بدانند که این طرح تعارضی با مسیر مذاکرات ندارد و قرار نیست علیه روند مذاکره باشد بلکه تاکید بر تداوم مذاکرات دارد.

وی با بیان اینکه طرح مجلس در مورد حفظ دستاوردهای هسته‌ای ضدیت با مسیر مذاکره کننده و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ندارد اظهار کرد: شاید برخی طراحان در ابتدا نگاه سیاسی داشتند اما این طرح در کمیسیون چکش کاری شده و بحث های کارشناسی در آن صورت گرفته است و نهایتا دست دولت هم را باز گذاشته بنابراین جای نگرانی نیست بلکه کمک به تیم مذاکره کننده هم هست.

انتهای پیام

کد N863097

وبگردی