آفتاب

برتری داعش در "جنگ اینترنتی" با القاعده و طالبان

برتری داعش در "جنگ اینترنتی" با القاعده و طالبان

تحلیلگران معتقدند که پایگاه‌های اینترنتی و صفحات شبکه‌های اجتماعی که تندروها در جنوب آسیا برای تبلیغات از آن استفاده می‌کنند، اکنون به ابزار تبلیغ داعش تبدیل شده‌اند و سهم القاعده و طالبان از این بازار به شدت درحال کاهش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ایلاف، تحلیلگران می‌گویند حتی اعضای طالبان پاکستان نیز پس از دیدن پیشروی‌های داعش در سوریه و عراق جذب این گروه شده‌اند اگرچه هیچ اسناد و مدارکی دال بر حمایت مالی در این بین وجود ندارد.

تایید و حمایت از داعش به ضرر القاعده‌ای است که زمانی با پول‌های فراوان و تروریست‌های خارجی نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده بود. اما در حال حاضر به دلیل حملات پهپادی به تروریست‌های القاعده و کاهش شدید نفوذ این گروه، القاعده به شدت ضعیف شده است.

عمر حامد، مدیر بخش تحلیل امور آسیایی در شرکت (ای.اچ.اس) می‌گوید: طالبان و القاعده تقریباً از صحنه خارج شده‌اند و بیشتر پایگاه‌های ارتباط اجتماعی به منبرهای تبلیغاتی و عضو گیری داعش تبدیل شده‌اند.

تبلیغات داعش در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی تاکنون با حمایت مالی گروه‌های مثل طالبان همراه نبوده است اما کمپین تبلیغات داعش به پیوستن گروه‌های جدا شده از دیگر تندروها به داعش کمک کرده است.

تعداد اندکی از رهبران افغان با داعش بیعت کرده و گفته‌اند که با مذاکرات صلح دولت افغانستان و جنبش طالبان مخالفند. دیگران نیز در این مساله تردید دارند که آیا ملاعمر، رهبر طالبان که ارتباط محکمی با القاعده داشت هنوز زنده است یا خیر.

در پاکستان نیز جنبش مستقل طالبان که با همتای افغان خود هم‌پیمان است وجود دارد و رهبران آن با هم درگیرند طوری که برخی از این گروه‌ها با داعش بیعت کرده‌اند. آنها فایل ویدیویی را از بیعت خود و بریدن سر یک سرباز در اینترنت منتشر کردند.

در این بازار رقابتی کار به جایی رسیده که اخیراً طالبان افغانستان نامه‌ای را برای ابوبکر بغدادی، رهبر داعش فرستاده و در این نامه از داعش خواسته تا عضوگیری در افغانستان را متوقف کند.

عمر حامد که افسر پلیس سابق در یگان مبارزه با تروریسم پاکستان بوده، تاکید می‌کند: یک‌سال پیش 70 درصد محتوای بیشتر پایگاه‌های ارتباط اجتماعی به زبان اردو و پشتو بود که با گروه‌های تندرو در منطقه مرتبط بود اما اکنون اوضاع تغییر کرده و در سپتامبر گذشته 95 درصد محتوای این پایگاه‌های مربوط به داعش است.

دولت پاکستان بارها وعده داده پایگاه‌های اجتماعی را فیلتر می‌کند اما تاکنون چنین اتفاقی صورت نگرفته است.

سیف‌الله محسود، مدیر مرکز پژوهش‌ها در اسلام‌آباد می‌گوید: داعش به تایید و حمایت دست یافته که به ضرر القاعده است. داعش چهره جدید تبلیغات محسوب می‌شود اما ایدئولوژی آن از مدت‌ها پیش وجود داشته است.

انتهای پیام

کد N862875

وبگردی