آفتاب

بررسی موانع بیمه خبرنگاران/خبرنگار واقعی کیست؟

بررسی موانع بیمه خبرنگاران/خبرنگار واقعی کیست؟

آرش شفاهی - دبیر تحریریه روزنامه «قدس» - درباره‌ی اینکه کدام ارگان است که مانع اجرایی‌ شدن احتساب بیمه مشاغل سخت برای خبرنگاران می‌شود، مطالبی را بیان کرد.

شفاهی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا در همین زمینه عنوان کرد: به نظرم در این خصوص مشکل دو قسمت است؛ یکی به بحث اداری قضیه و همچنین وزارت رفاه و تامین اجتماعی مربوط می‌شود که باید به آن اهمیت داده شود و دوم به بخش مدیریت رسانه‌ها برمی‌گردد. در دوره‌های مختلف شیوه‌های نادرستی بدون نظارت برای استخدام خبرنگاران و روزنامه‌نگاران از سوی برخی رسانه‌ها اعمال شد؛ یعنی ما همکاران زیادی در دوره‌های مختلف داشتیم که با خیلی از رسانه‌ها همکاری کردند و از نیروهای فعال رسانه نیز محسوب می‌شدند اما بدون اینکه حتی به آنها حق و حقوقی بدهند، به راحتی آنها را اخراج کردند؛ چراکه بعضا قرار‌داد آنها به شکل استثماری بود.

وی در ادامه همین مطلب توضیح داد: بیمه خبرنگاران قطعا بحث خیلی جدی‌تری است. متاسفانه سابقه خیلی از خبرنگاران ما واقعی نیست که به نظرم باید برای این مشکل فکری کرد. از طرفی دیگر بسیاری از مواقع مقدمات و الزامات اولیه مثل حقوق خبرنگاران به درستی پرداخت نمی‌شود. وزارت ارشاد باید سیستمی برای بررسی مدیریت رسانه‌ها و رد‌کردن لیست دقیق بیمه خبرنگاران تدارک و روی آن نظارت داشته باشد و تشخیص بدهد که اهل مطبوعات چه کسانی هستند.

دبیر تحریریه روزنامه «قدس» همچنین بیان کرد: من نمی‌دانم در زمینه بحث بیمه خبرنگاران چه خلأ‌های قانونی و مشکلاتی وجود دارد که در چند دولت پشت سر هم مسوولان تامین اجتماعی، رفاه و وزارت ارشاد می‌خواهند به این تعریف برسند که خبرنگار یعنی چه؟. به نظرم با این روند به هیچ تعریفی نمی‌رسند. به اعتقاد من با یک بررسی دقیق می‌توان فهمید که خبرنگار واقعی کیست. بسیاری از رسانه‌ها تحت عناوین دیگری نیروهایشان را وارد لیست بیمه کرده‌اند، در حالی که باید تشخیص داده شود و معضل عمده همین است که کمی در اعلام این قضیه و همچنین اجرایی‌ شدن آن شتاب شده است؛ یعنی بسیاری از کسانی که کار تحریریه می‌کردند به لیست بیمه آمدند ولی حالا وزارت ارشاد و رفاه بیمه آنها را قبول ندارد.

شفاهی در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد و رفاه باید یک کمیته مشترک با شرکت نمایندگان رسانه‌ها داشته باشد. به نظرم نبود یک تشکل صنفی واقعی در این زمینه برای ما به یک معضل تبدیل شده است؛ در حالی که باید این تشکل شکل بگیرد تا مشکلات اجرایی این قضیه دربیاید. اصل قضیه را کسی کتمان نمی‌کند و همیشه می‌گویند قبول دارند که خبرنگاری جزو مشاغل سخت است ولی هنگام عمل اینقدر قوانین می‌آورند که این اتفاق نمی‌افتد. به نظرم اگر در این زمینه از کسانی استفاده کنند که کاربلد هستند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

انتهای پیام

کد N862739

وبگردی