آفتاب

سومین سال حضور آسانژ در سفارت اکوادور در لندن

سومین سال حضور آسانژ در سفارت اکوادور در لندن

موسس سایت افشاگر ویکی لیکس هم اکنون سه سال است که در داخل سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته و همچنان حکم بازداشت وی پا برجاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جولیان آسانژ، بنیان گذار سایت افشاگر ویکی لیکس در نهم ژوئن 2012 وارد ساختمان سفارت اکوادور شد تا از استردادش به سوئد برای بازجویی درخصوص تعرض جنسی ممانعت به عمل آورد. پلیس انگلیس همواره بیرون این مقر دیپلماتیک حاضر است تا در صورت خروج آسانژ وی را بازداشت کند. پلیس متروپولیتن لندن می‌گوید که این عملیات 24 ساعته 1 / 11 میلیون پوند (6 / 17 میلیون دلار) هزینه داشته است. سوئد می‌خواهد در ارتباط با اتهام‌های تجاوز، آزار و اذیت جنسی دو زن سوئدی که آسانژ در سال 2010 با آنها دیدار کرده بود، سوالاتی بپرسد. آسانژ این اتهامات را رد می‌کند و باور دارد که استرداد به سوئد اولین گام برای بازگرداندن وی به آمریکا برای رسیدگی به اقدامات افشاگرانه وی است.

این بن بست دیپلماتیک همچنان ادامه دارد. دادستان‌های سوئدی تمایل خود را برای سفر به لندن وگفت‌وگو در ژوئن یا ژوئیه با آسانژ در داخل سفارت را پیشنهاد داده‌اند.

با این حال آسانژ آنها را به خلف وعده متهم می‌کند. حامیان آسانژ روز جمعه در مقابل سفارت تجمع کرده و یکی از حامیان وی پلاکاردی را با عکس آسانژ و نوشته "در خط مقدم حقیقت" در دست داشت. ویکی لیکس و آسانژ با انتشار صدها هزار سند محرمانه دیپلماتیک و اسناد ارتش آمریکا، خشم دولت آمریکا را برانگیخت.

انتهای پیام

کد N862694

وبگردی