آفتاب
ضمن "مثبت" خواندن سفر وزیر دفاع به مسکو؛

وزیر خارجه عربستان: برای خرید سامانه‌های دفاعی از روسیه مشکلی نداریم

وزیر خارجه عربستان: برای خرید سامانه‌های دفاعی از روسیه مشکلی نداریم

وزیر خارجه عربستان ضمن "مثبت و محوری" خواندن سفر جانشین ولیعهد این کشور به روسیه اعلام کرد که هیچ مانعی برای خرید سامانه‌های دفاعی از روسیه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه خبری روسیا الیوم سفر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور به مسکو و دیدار وی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را "محوری، مثبت و دارای نتایج مفید" خواند.

وی اعلام کرد: هیات عربستانی که در حال حاضر در مسکو هستند با طرف روسی در خصوص مسائل و پرونده‌ها و چالش‌های منطقه بحث و گفت‌وگو کردند.

الجبیر افزود: این سفر تاکیدی بر روابط "تاریخی" میان دو کشور است و این به دلیل اهتمام ریاض به 20 میلیون مسلمانی صورت گرفته که در روسیه زندگی می‌کنند. همچنین این سفر با توجه به چالش‌های منطقه انجام شده است.

وزیر خارجه عربستان در خصوص احتمال اقدام ریاض برای خرید سلاح از روسیه گفت: هیچ مانعی برای خرید سامانه‌های دفاعی روسیه از سوی ریاض وجود ندارد همانطور که روسیه نیز مانعی در فروش این سامانه‌ها نمی‌بیند. با این حال حجم روابط میان عربستان و روسیه با حجم اقتصاد دو کشور همسو و هماهنگ نیست.

وی گفت: من به این مساله اطمینان دارم که میزان روابط ما با روسیه به حدی رسیده که می‌تواند مثل در حد روابطمان با کشورهای غربی مثل آمریکا، فرانسه، انگلیس و دیگر کشورها باشد.

وی در خصوص بحران سوریه نیز مدعی شد: همگان خواهان حل مسالمت آمیز بحران سوریه و حفظ نهادهای امنیتی و مدنی در کشور هستند اما بدون اینکه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نقشی در آینده این کشور داشته باشد.

الجبیر در خصوص بحران یمن نیز تصریح کرد: در صورتی که مذاکرات ژنو شکست بخورد و حوثی‌ها به طرح‌های بین‌المللی عمل نکنند دلیلی بر عدم تمایل آن‌ها به حل مسالمت آمیز بحران یمن است.

انتهای پیام

کد N862585

وبگردی