آفتاب

پایان بی‌ نتیجه دور اول مذاکرات صلح یمن در ژنو/سازمان ملل: خوش‌بین هستیم

پایان بی‌ نتیجه دور اول مذاکرات صلح یمن در ژنو/سازمان ملل: خوش‌بین هستیم

به رغم آن که مذاکرات طرف‌های درگیر یمنی در ژنو بدون هیچ گونه توافق‌ نهایی یا تعیین موعد برای دور جدید مذاکرات به پایان رسید، فرستاده سازمان ملل تاکید کرد نتایج مذاکرات مثبت بوده و وی همچنان به مذاکرات خوش بین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المیادین، اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن تاکید کرد: مذاکرات طرف‌های یمنی مذاکراتی اولیه بود و به منزله اصول مهمی برای احیای روند سیاسی و انتقالی در یمن است.

وی گفت: طرف‌های یمنی در مذاکرات ژنو حضور یافتند و از آنها خواسته شد تا درگیری‌ها را در ماه رمضان متوقف کنند و سازمان ملل نیز همچنان به تلاش‌های خود برای رسیدن به آتش‌بس انسانی در یمن ادامه می‌دهد.

فرستاده سازمان ملل به یمن گفت: به رغم عدم توافق طرف‌های یمنی در مذاکرات ژنو، این مذاکرات فایده زیادی داشت چراکه زمینه‌ را برای رسیدن به توافق آتش‌بس و عقب‌نشینی از شهرهای یمن فراهم کرد. وی گفت: آتش‌بس در یمن نیاز به گفت‌وگوهای زیادی دارد اما تحقق این مساله به سرعت ممکن است.

الشیخ احمد تاکید کرد که گزارش خود را درخصوص مذاکرات ژنو به اعضای شورای امنیت در نیویورک ارائه می‌کند.

وی گفت: من هر روز جامعه جهانی و کشورهای ذی‌ربط را در جریان مذاکرات اخیر میان طرف‌های یمنی در ژنو قرار می‌دادم و حتی به تهران، ریاض، صنعا و امارات برای گرفتن مشورت سفر کردم. ما یک مساله اساسی داریم که آن برگزاری مذاکرات یمنی_ یمنی است.

الشیخ احمد تصریح کرد: اعلام آتش‌بس هرگز از سوی شورای امنیت یا سازمان ملل صورت نمی‌گیرد، بلکه تنها از سوی طرف‌های یمنی صورت می‌گیرد و این طرف‌های یمنی هستند که می‌توانند به درگیری‌ها در یمن پایان دهند. من اعضای شورای امنیت را ترغیب خواهم کرد تا خواهان آتش‌بس در یمن شوند. اما در نهایت مساله آتش‌بس باید با توافق تمامی طرف‌های یمنی صورت بگیرد.

وی افزود: مذاکرات ژنو به منزله آغازی برای روند طولانی و سخت حل بحران یمن بود و همچنان درها برای ادامه مذاکرات باز است. نتایجی که در مذاکرات ژنو به آن دست یافتیم مثبت بود و من همچنان به مذاکرات خوش‌بین هستم.

فرستاده سازمان ملل به یمن دلیل شکست مذاکرات ژنو را سخت بودن مواضع طرف‌های یمنی دانست و گفت: اوضاع پیچیده بود اما طی چند روز مذاکرات فهمیدیم که طرف‌های یمنی تمایل به تحقق آتش‌بس انسانی و عقب‌نشینی از شهرهای یمن براساس قطعنامه شورای امنیت را دارند.

وی همچنین تاکید کرد که دیدگاه‌های اولیه‌ای را درخصوص طرح‌های آتش‌بس، توقف درگیری‌ها در یمن و عقب‌نشینی طرف‌های درگیر از طریق کارشناسان نظامی دارد اما هنوز درخصوص این طرح‌ها به گفت‌وگو نپرداخته است.

دولت مستعفی یمن: شکست مذاکرات به معنی پایان آن نیست

ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نیز اعلام کرد: شکست مذاکرات ژنو به معنای پایان راه نیست.

وی در ادامه مدعی شد که انصارالله یمن مسوول کارشکنی در تحقق یا پیشرفت در مذاکرات ژنو است.

نامه‌ تهدیدآمیز آلمان و اتحادیه اروپا به گروه‌های یمنی در ژنو

در همین حال عادل شجاع، عضو حزب کنگره ملی یمن و از اعضای هیات شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو اعلام کرد که آنها در این مذاکرات نامه‌های تهدیدآمیزی را از سوی سفیر آلمان و اتحادیه اروپا درخصوص پذیرش یا برعهده گرفتن عواقب و پیامدهای اوضاع آینده یمن دریافت کرده‌اند.

وی افزود: هیات صنعا (دولت مستعفی یمن) در مذاکرات ژنو لیست کاری را ارائه کرد و ما منتظر بودیم تا آن را مورد بررسی قرار دهیم. اما پس از اینکه لیست دیگر و شروط متفاوتی را دریافت کردیم غافلگیر شدیم.

شجاع تاکید کرد: این طرف‌ها از طریق لیستی که ارائه کرده‌اند می‌خواهند ارتش یمن از شهرهای این کشور عقب‌نشینی کرده و حملات به یمن همچنان ادامه داشته باشد در واقع این لیست مشروعیت را به تجاوز عربستان به یمن می‌بخشد.

تاکید اسلام آباد بر حمایت از حل سیاسی بحران یمن

در همین حال قاضی خلیل‌الله، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که این کشور از تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد راهکار مسالمت‌آمیز بحران یمن قدردانی و حمایت می‌کند.

شرط انصارالله برای عقب نشینی از شهرها

همچنین توفیق الحمیری، یکی از رهبران جنبش انصارالله اعلام کرد که این جنبش از شهرهای عدن و تعز و بقیه شهرها عقب‌نشینی می‌کند به این شرط که سازمان ملل تحویل سلاح‌های القاعده را تضمین کند.

وی افزود: القاعده طرف اصلی بحران یمن محسوب می‌شود و هیات دولت مستعفی یمن نماینده هیچ‌ جنبش سیاسی نیست.

انتهای پیام

کد N862475

وبگردی