آفتاب

اصلاحات انتخاباتی هنگ‌کنگ از سوی نمایندگان این دولت شهر رد شد

اصلاحات انتخاباتی هنگ‌کنگ از سوی نمایندگان این دولت شهر رد شد

قانونگذاران هنگ‌کنگی بسته اصلاحاتی انتخابات دولت چین را که سال گذشته با اعتراض گسترده مخالفان حامی دموکراسی و مخالفان قرار گرفته بود، وتو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رای‌گیری درباره این بسته صبح امروز (پنجشنبه) با حضور تنها 37 تن از 70 نماینده مجلس هنگ کنگ آغاز شد. با این حال از همین 37 نفر هم 28 تن رای مخالف و 8 تن رای موافق دادند. یک نفر نیز رای ممتنع داد. این در حالی است که لحظاتی پیش از آغاز رای‌گیری تعداد زیادی از نمایندگان حامی پکن مجلس را ترک کردند.

با این حال پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد که نمایندگان به این بسته اصلاحاتی رای مخالف دهند و به نحوی از برخی فعالان حامی دموکراسی دلجویی کنند.

یکی از نمایندگان حامی دموکراسی در این باره گفت: این رای به مردم هنگ کنگ کمک کرده است تا پیام خود را به صورت روشن به پکن بفرستند و این پیام این است که ما یک انتخابات واقعی می‌خواهیم.

وی تاکید کرد: این رای پایان حرکت‌های دموکراتیک نخواهد بود بله ما هنوز در آغاز راهیم. پیش از این نگرانی‌هایی وجود داشت که در صورت وتوی این بسته در مجلس، موج جدیدی از ناآرامی‌ها بین حامیان دموکراسی و حامیان دولت چین راه بیفتد.

لایحه اصلاحات انتخاباتی، شهریور سال گذشته از سوی دولت مرکزی مطرح شد و مورد حمایت مقامات هنگ‌کنگی حامی چین قرار گرفت. براساس این لایحه تنها کسانی می‌توانستند در انتخابات 2017 این دولت شهر کاندیدا شوند که پیش از کاندیداتوری مورد بررسی قرار گرفته و حامی سیاست‌های پکن باشند.

سال گذشته در اعتراض به مطرح شدن این مسائل فعالان مدنی 11 هفته در مهم‌ترین خیابان‌های شهر کمپ زدند و به اعتراض پرداختند.

انتهای پیام

کد N861494

وبگردی