آفتاب

رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن ‌گلستان

رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن ‌گلستان

‌رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: حدود یک میلیون نفر در حوزه فرش دستباف در کشور فعالیت دارند که 700هزار نفر آنان قالیبافان فعال هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید کارگر عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در حاشیه مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن استان گلستان در گرگان اظهار کرد: در این خصوص سالانه سه میلیون مترمربع فرش و قالی تولید شده که دو سوم آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی مقصد فرش دستباف ایران را 80 کشور جهان اعلام کرد و افزود: ارزش صادرات فرش کشور در سال 93 حدود 330 میلیون دلار و وزن آن پنج هزار تن بوده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین اضافه کرد که از مجموع بافندگان فرش کشور 480 هزار نفر بیمه شده هستند.

کارگر در ادامه از پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق کارآفرینی امید با کارمزد چهار درصد به پشتیبانان تولید فرش دستباف خبر داد و گفت: علاوه بر این برخی حمایت‌های یارانه‌ای و حمایت‌های تبلیغاتی برای بازار فروش انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح پالایش بیمه شدگان در حوزه قالیبافی اظهارکرد: این طرح با همکاری سازمان تامین اجتماعی و مرکز ملی فرش ایران انجام می‌شود و افرادی که با وجود بافنده نبودن به هر دلیلی از بیمه قالیبافی استفاده می‌کنند، حذف و افراد فعال در این حوزه جایگزین خواهند شد.

کارگر با اعلام اینکه در شرایط استانی هم تمامی دستگاه‌های گلستان برای توسعه و رونق این صنعت باید دست به کار شوند، افزود: قطعا حمایت و همراهی همه دستگاه‌های استانی تحولی در این صنعت برای گلستان ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان ملی فرش ایران بیان کرد: مرکز ملی فرش و وزارت صنعت و معدن با اعتبارات محدودی که دارند نیاز است تا نگاه تشویقی در منابع استانی برای مسئولین ایجاد کنند.

مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن استان گلستان در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) عصر دیروز با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران در گرگان برگزار شد.

انتهای پیام

کد N861179

وبگردی