آفتاب

دخالت غرب عامل بی ثباتی در لیبی و تقویت داعش

دخالت غرب عامل بی ثباتی در لیبی و تقویت داعش

غرب که فقط به دنبال نفت مرغوب لیبی بود پس از اینکه رژیم قذافی را سرنگون کرد این کشور را به حال خود رها کرد و زمینه را برای رشد گروه های افراطی از جمله داعش در این کشور فراهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دخالت غرب در هر نقطه ای از کره زمین همواره با تبعات منفی همراه بوده است یکی از مناطق کشور لیبی در شمال آفریقاست.هنگامی که در سال 2011 غرب رژیم قذافی را برانداخت این کشور را به حال خود رها کرد و در نتیجه گروه های افراطی و مسلح در این کشور رشد پیدا کردند به طوری که در این کشور انبوهی از سلاح وجود داشت و هر گروه شبه نظامی در بخشی کنترل اوضاع را در اختیار داشت.

این گروهها تا اندازه ای توان داشتند که برای گرفتن امتیازهای مختلف از قدرت نظامی خود استفاده می کردند در این میان البته رقابت پنهان قطر و سعودی را نباید فراموش کرد. هنگامی که داعش در سال 2014 خود را در بخش های از عراق و سوریه مطرح کرد آرام آرام زمزمه حضور آنها در لیبی که بستر لازم را برای حضور این تکفیری ها داشت مطرح شد.

خبرگزاری اسپوتنیک امروز جهارشنبه به نقل از روزنامه اشپیگل آلمان در گزارشی در این باره اعلام کرد: بر اساس خلاصه تجزیه و تحلیل اسناد طبقه بندی شده دولت آلمان تعداد افرادی که به گروه تروریستی داعش در لیبی می پیوندند ممکن است بالغ بر ۲۰۰,۰۰۰ نفر باشد.

در این گزارش آمده است: حدوداً ۱۵۰۰ گروه مبارز هم اکنون در لیبی مشغول به فعالیت هستند که اعضاء آن بالغ بر ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر می باشند. دولت لیبی هم اکنون فاقد منابع کافی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش است. حال اگر این گروه ها نیز با داعش متحد شوند، قدرت آن ها تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

کد N861060

وبگردی