آفتاب

ژاپن: جزایر مصنوعی چین باعث رفع مناقشات در دریای چین جنوبی نمی‌شود

ژاپن: جزایر مصنوعی چین باعث رفع مناقشات در دریای چین جنوبی نمی‌شود

ژاپن امروز (چهارشنبه) به چین هشدار داد، احداث جزایر مصنوعی و عملیات‌های احیاء اراضی گسترده این کشور در دریای چین جنوبی سبب نمی‌شود که مالکیت این مناطق را براساس یک معامله انجام شده قطعی بداند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این خبر بعد از آن اعلام شد که پکن گفت تقریبا ساخت جزایر مصنوعی مناقشه برانگیزی در دریای چین جنوبی را تکمیل کرده است.

همچنین واشنگتن نیز از چین خواست تا از نظامی کردن منطقه دست بردارد و تاکید کرد که این اقدام موجب تشدید تنش‌ها می‌شود.

از طرف دیگر جزئیاتی درباره یک رزمایش مشترک میان ژاپن و فیلیپین منتشر شده است و روابط این دو کشور در اتحاد به منظور مقابله با اقدامات تهاجمی فزاینده پکن تقویت شده است.

یوشیهیده سوگا، دبیرکل کابینه ژاپن به خبرنگاران گفت: ما درباره اقدامات یکجانبه‌ای به منظور تغییر وضعیت موجود که منجر به افزایش تنش‌ها خواهد شد نگرانی‌های جدی و مهمی داریم.

وی تاکید کرد: با تکمیل عملیات احیاء اراضی توسط چین ما نباید این تصرف ارضی را به عنوان یک معامله انجام شده بپذیریم ما از چین می‌خواهیم اقدامات یکجانبه‌ای که موجب تغییرات فیزیکی و غیرقابل بازگشت در اراضی شوند اتخاذ نکند.

ژاپن از مدت‌ها پیش از تلاش‌های چین برای تغییر یک جانبه وضعیت موجود در دریای چین جنوبی انتقاد کرده و در عین حال از بابت مناقشه خود با پکن بر سر جزایری در دریای چین شرقی نیز نگرانی دارد.

آمریکا اعلام کرده چین یک جزیره جدید 800 هکتاری طی 18 ماه گذشته در دریای چین جنوبی احداث کرده است.

انتهای پیام

کد N861029

وبگردی