آفتاب
در جلسه کمیته روابط خارجی کنگره

تعهد نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره بازگشت‌پذیر بودن فوری تحریم‌ها

تعهد نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره بازگشت‌پذیر بودن فوری تحریم‌ها

نماینده آمریکا در سازمان ملل در تلاش برای اطمینان دادن به کنگره گفت که تحریم‌های ایران به سرعت قابل بازگرداندن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه هافینگتن پست، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه روز سه‌شنبه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به اعضای کمیته اطمینان داد که دولت آمریکا توافقی را که نسبت به دسترسی به سایت‌های نظامی مورد درخواست ایران اطمینان ندهد، رد خواهد کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: من به جزییات سازوکاری که قرار است در سازمان ملل اجرا شود وارد نمی‌شوم اما باید بگویم که در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش تحریم‌ها علیه این کشور به سرعت قابل بازگشت است. آمریکا و هم‌پیمانانش اجازه نخواهند داد مکانیسم بازگشت فوری تحریم ها در دست روسیه و چین باشد.

پاور تاکید کرد: ما قادریم بدون حمایت روسیه و چین معماری تحریم‌های چند جانبه علیه تهران را بازگردانیم. اما از آن‌جایی که در مرحله حساسی از مذاکرات هسته‌ای قرار داریم، وارد جزییات آن نمی‌شوم. با این حال اطمینان می‌دهم که این کار با ظریف‌ترین روش انجام می‌شود.

او تصریح کرد: اول این که در صورت حصول یک توافق کنگره فورا در جریان جزییات آن قرار خواهد گرفت و دوم این که ما توافقی که مکانیسم بازگشت فوری تحریم‌ها در آن ضعیف و شکننده باشد را نخواهیم پذیرفت.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، صحبت‌های سامانتا پاور در برابر اعضای کمیته روابط خارجی برای اولین‌بار نشان می‌دهد که دولت اوباما و دیگر اعضای گروه 1+5 شامل چین،‌ روسیه، انگلیس،‌ فرانسه و آلمان به توافقی برای بازگشت فوری تحریم‌های سازمان ملل دست یافته‌اند.

خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده بود که قدرت جهانی توافق کرده‌اند که در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش چگونه تحریم‌های سازمان ملل را به طور اتوماتیک بازگردانده شود، اگر چه مشخص نیست که جزییات آن چگونه خواهد بود. هم‌چنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت تخلف ایران موظف خواهد بود. این مسأله را به یک هیأت داوری متشکل از ایران و گروه 1+5 گزارش دهد.

این هیأت نیز بیانیه‌ای غیرالزام‌آور را درباره نقض تعهدات از سوی این کشورها منتشر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا،‌ در همین چارچوب حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان گفت: ما با کمک مردم به سازمان ملل و شورای امنیت یعنی همان جاها که تحریم‌های ظالمانه علیه ما وضع شد رفته و همان جا تحریم‌ها را لغو می‌کنیم.

تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است بنابراین سخنان رییس‌جمهور با توجه به اهمیت لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و اقدام شورای امنیت پس از توافق که باید در قالب یک قطعنامه جدید کلیه تحریم‌ها را لغو کند، می‌تواند موید این مساله باشد که امضای توافق و اعلام آن با توجه به این که این توافق احتمالا باید سریعا در جلسه فوق‌العاده شورای امنیت به تایید برسد در نیویورک انجام می‌شود. هم‌چنین می‌توان این استنباط را از سخنان رییس‌جمهور داشت که با حمایت و پشتوانه مردم تحریم‌ها علیه ایران در همان مجامع و مکان‌هایی که تصویب و اجرایی شده است برداشته می‌شود.

در عین حال مشخص نیست با توجه به فاصله‌ زمانی که بین امضای توافق تا اجرای آن وجود دارد، تصویب قطعنامه لغو تحریم‌ها علیه ایران در چه مرحله‌ای انجام خواهد شد؟ پیش از این مقامات کشورمان اعلام کرده بودند که هم‌زمان با امضای توافق باید قطعنامه مذکور که محتوای آن هم از جمله اختلاف‌نظرهای ایران و 1+5 بوده است، تصویب و ضمن تایید توافق، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را لغو کند.

انتهای پیام

کد N860901

وبگردی