آفتاب
با اضافه شدن 40 موشک قاره پیما؛

پوتین از توسعه زرادخانه هسته ای روسیه خبر داد

پوتین از توسعه زرادخانه هسته ای روسیه خبر داد

رئیس جمهور روسیه با تاکيد صريح بر قدرت اتمی اين کشور و همزمان با تداوم تنش با غرب بر سر بحران اوکراين، اعلام کرد که امسال ۴۰ موشک جدید قاره‌پيما جديد به زرادخانه ارتش این کشور افزوده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، «ولادیمیر پوتین» این خبر را در سخنرانی خود در يک نمايشگاه تسليحاتی در غرب مسکو اعلام کرد. اين نمايشگاه با هدف به نمايش گذاشتن «احيای قدرت نظامی روسيه» برگزار می‌شود.

رئیس جمهور روسیه گفت: ارتش روسيه يک سامانه هشدار دهنده ضد‌موشکی را به زودی آزمايش خواهد کرد که هدف آن کنترل تحرکات نظامی در مرزهای غربی روسيه است و در گام بعدی اين سامانه در شرق روسيه نيز استقرار خواهد يافت.

وی در ادامه افزود: «در سال جاری ۴۰ موشک قاره‌پيمای جديد که می‌توانند در پيشرفته‌ترين سامانه‌های دفاع ضد موشکی رخنه کنند به زرادخانه هسته‌ای روسيه افزوده خواهد شد».

به گفته وزيردفاع روسيه سال گذشته ۳۸ موشک قاره‌پيمای جديد به ارتش روسيه تحويل داده شد که بخشی از برنامه‌های اين کشور برای نوسازی زرادخانه موشکی فرسوده به جا مانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

ولادیمیر پوتين افزود برنامه‌های مربوط به نوسازی تسليحاتی موجب رشد اقتصادی و تشويق اختراعات خواهد شد. اما کارشناسان مستقل هشدار می‌دهند که برنامه‌های روسيه برای بازسازی توان نظامی کشور که قرار است تا سال ۲۰۲۰ با هزينه ای در حدود ۴۰۰ ميليارد دلار اجرا شود، در شرايط رکود فعلی برای اقتصاد روسيه بار سنگينی خواهد بود.

این گزارش حاکی است با وجود وضعيت بد اقتصاد روسيه شرکت‌های اسلحه‌سازی در اين نمايشگاه طرح‌های پر هزينه‌ای را به نمايش گذاشته‌اند که حتی اتحاد جماهیر شوروی سابق هم قادر نبود هزينه آن را تامين کند.

نيروی دريايی روسيه طرحی را برای توليد يک ناو هواپيمابر با ظرفيت حمل ۹۰ هواپيما به نمايش گذاشته است. علاوه بر اين از طرح بلندپروازانه ديگری برای ساختن کشتی‌های تهاجمی شبيه به شناورهای «ميسترال» ساخت فرانسه رونمايی کرده که در حال حاضر تحويل آن‌ها به روسيه تحت تاثير پيامدهای بحران اوکراين تعليق شده است.

همزمان با ادامه تنش بين غرب و روسيه، واشینگتن دولت روسيه را متهم کرد که با آزمايش يک موشک زمين به هوا از مدل کروز توافق دو طرف برای کنترل سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده است.

روسيه ضمن رد اين اتهام، متقابلا آمريکا را متهم کرده که برخی از عناصر سامانه دفاع ضد موشکی آن کشور ناقض معاهده بين‌المللی سال ۱۹۸۷ در زمينه کنترل تسليحات هسته‌ای ميان برد است.

خبرگزاری روسی ریانووستی روز سه‌شنبه از قول معاون وزير دفاع روسيه گفت که اين کشور حاضر است در مورد شکايات و اتهامات متقابل گفت‌وگو کند و افزود که دولت آمريکا تاکنون جزييات اتهامات اخير را اعلام نکرده است.

تحت تاثير بحران اوکراين، الحاق شبه جزيره کريمه اوکراین به خاک روسيه و حمايت مسکو از جدايی‌طلبان شرق اوکراين، روابط روسيه و غرب از زمان پايان جنگ سرد تاکنون در بدترين وضعيت قرار دارد.

آمريکا و اتحاديه اروپا با تحريم‌های اقتصادی، روسيه را مجازات کرده و آمريکا و متحدانش در سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در مقابل سياست‌های روسيه اقدامات تلافی جويانه ای انجام داده‌اند.

سه کشور ناحيه بالتيک از ناتو خواسته‌اند برای مقابله با هر گونه «تجاوز احتمالی روسيه» واحدهايی از نيروی زمينی خود را در اين کشورها مستقر کند. وزير دفاع لهستان نيز روز يکشنبه گفته بود او و وزير دفاع آمريکا در مورد «استقرار تجهيزات سنگين آمريکا در خاک لهستان» مذاکره کرده‌اند.

روسيه در اين مورد هشدار داده و اعلام کرده که استقرار تجهيزات نظامی و اسلحه‌های سنگين آمريکا در نزديکی مرزهای روسيه بی ثباتی خطرناکی در اروپا ايجاد خواهد کرد.

وزارت خارجه روسيه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «دولت آمريکا تنش را تشويق کرده و با تقويت روسيه هراسی در ميان متحدان اروپايی خود می‌کوشد از اوضاع بحرانی فعلی برای گسترش نفوذ و حضور نظامی خود بهره‌برداری کند. ما اميدواريم که برخورد منطقی برتری يافته و اروپا را از لغزش به سمت يک رويارويی نظامی که می تواند پيامدهای خطرناکی داشته باشد نجات دهد».

کد N860453

وبگردی